Frågor + En Överraskning

Fick in två frågor som jag tänkte svara på samt att jag har en överraskning att dela med mig av! Hade tänkt lägga upp detta i en videoblogg men videofilerna la av i programmet när jag var nästan klar med redigeringen så då gav jag upp. 
 
Hur åkte du till skolan, fick du skjuts av dina värdföräldrar?
I första familjen tog jag bussen eller fick skjuts av min kompis Travis, i andra familjen fick jag och Lauren skjuts av Tony (värdpappa). 
 
Hej! Hur kändes det när du kom hem till Sverige? Hur är det nu?
Jag har helt ärligt kämpat otroligt mycket med att vara tillbaka i Sverige. Vet att det har varit olika svårt för alla, en del tycker bara att det är jätteskönt att komma hem och en del tycker precis som jag att det har varit jättetufft. Det som har varit jobbigt är väl just det att alla mina vänner har tagit studenten medans jag fortfarande är kvar i gymnasiet, och nu ska i princip alla ut och resa medan jag är fast i Jönköping. Så jag tycker fortfarande att det är otroligt jobbigt att vara hemma även om det börjar rulla på lite bättre men jag tänker på USA varje dag och vill bara åka tillbaka. 
 
Och DÄR kan vi koppla vidare till min överraskning som är att JAG SKA TILLBAKA TILL USA PÅ JULLOVET!  Alltså jag tror inte ni förstår hur sjuuuuukt taggad jag är på det här! Bokade biljetterna i september efter att jag hade fått sommarlönen och insåg att jag inte behöver vänta enda tills sommaren med att åka tillbaka. Kommer vara där från 27 december till 11 januari så typ exakt två veckor blir det. Min värdfamilj kunde inte ta in mig då min värdkusin gifter sig och de därför kommer ha massa släkt bonde hos sig så jag kommer i stället bo hemma hos Brennan och hans familj vilket jag tror blir jättebra för jag älskar verkligen hans familj! Brennan och jag snackar fortfarande via sms i princip varje dag men kan helt ärligt säga att jag ändå är lite nervös över att åka tillbaka och träffa honom igen men jag tror och hoppas att det går bra!
 
Jag kommer alltså få komma tillbaka 6 månader innan det egentligen var tänkt och jag är så taggad på att få träffa alla igen och att få gå på practice och träffa coach Z och att äta froyo och taco bell och dricka slurpees och gå till Rochester och titta på alla christmas lights och åååååh alltså ni anar inte vad jag ser fram emot det här!! Brennan åker tillbaka till college den 5 januari och han vet inte om han kommer kunna komma tillbaka på helgen så då får jag bo själv med hans familj men tror det funkar. Alla som är i High School börjar även dom skolan den 5 men tänker att jag kan åka dit någon dag i alla fall och träffa lite lärare samt vara med på practice efter skolan. Kommer nog knappt bli någon uppdatering när jag är där men kan säkert slänga in något när jag kommer hem om hur det har varit om det är så att ni vill det. 
 
Imorgon får jag höstlov och det kunde inte komma lägligare, så sjukt trött på skolan nu. Lovet bjuder dock mest på jobb men tror det blir bra ändå! Pussar vänner!

Kommentarer
Postat av: Julia

Åh, vad roligt! :D

Svar: Jaaaa jag är jättetaggad!! :D
Sara Tyngel

2014-10-26 @ 02:47:09
Postat av: anonym

Hej! vill gärna åka ett år, men känns fruktansvärt jobbigt att behöva gå två år till när jag kommer tillbaka till sverige,är skoltrött redan nu. Jag kan heller inte åka efter tvåan tror jag för jag fyller år i början på januari, så då har jag börjat titta på college. Är det verkligen så värt det som många säger att åka på high school, är det inte jobbigt att se ens kompisar ta studenten? borde jag vänta till college?

Svar: Det är helt klart värt det, visst det har varit jobbigt att vara kvar i gymnasiet nu när alla har tagit studenten men tycker inte det gör så mycket jämfört med vilket grymt år jag fick. Visst man kan åka på bara college men det är två helt olika upplevelser så det beror lite på vad man vill uppleva, man får ju liksom inte det amerikansk familjelivet om man åker på college till exempel. Jag har blivit sugen på att åka till college nu men det är betydligt krångligare och sjuuuukt mycket dyrare än att åka på high school så då tycker jag att det är ganska skönt att ha provat på att bo i USA en gång innan och prova på skola och allt och på så sätt ha den erfarenheten sen innan. Så ja det beror lite på vad du vill få ut av ditt år eftersom det är så olika, jag hade aldrig velat skippa mitt high school år för att bara gå på college men däremot är jag sugen på att göra båda nu i efterhand. Men det är nog individuellt! Men låt inte det här med studenten avgöra utan titta på kostnader och vad du vill få ut av året i stället, studenten kvittar om några år i alla fall
Sara Tyngel

2014-11-03 @ 15:36:03
Postat av: Tilde

Hej! Tänkte bara fråga lite snabbt, hur mycket tjänade du i lön varje månad och hur gammal var du? Du behöver inte svara om du tycker det är personligt, funderar bara lite smått på att åka på utbytesår och skulle vilja veta hur mycket jag kan betala själv av året. Tack på förhand!

Svar: Jag arbetade på McDonalds när jag var 16 och 17år, tjänade 74:60 i timmen när jag var 16 och 82:70 i timmen när jag var 17 :)
Sara Tyngel

2014-11-05 @ 12:35:17
Postat av: Tilde

Glömde klargöra, alltså hur mycket tjänade du och hur gammal var du när du arbetade på McDonalds? ;)

2014-11-05 @ 12:36:19
Postat av: Minou

Heej!
Jag är väldigt skoltrött (så uttråkad!) och tänkte att en utbytes resa skulle vara perfekt, men finns lite jag undrar över!
När du tycker är det bästa tiden att åka? tvåan?
Går första året på gymnasiet nu och tänkte åka iväg i tvåan men vill helst inte behöva gå om, tror du det funkar om man bara är borta ett halvår? är det något du skulle rekommendera?

Jag är SUPER nervös, har rest väldigt mycket men aldrig helt själv på det sättet, mest nervös för att jag inte kommer få några vänner (haha), eller hamna rätt kan vara lite blyg men hur funkade allt det där för dig?

Hur valde du skola/stad/state?

Tack på förhand! Kram
Minou

Svar: Hej! Jag tyckte åka efter tvåan var bäst då jag nu bara har ett år kvar innan studenten vilket är väldigt skönt, funkar ju dock att åka efter ettan också. Jag skulle inte rekommendera att bara åka ett halvår då jag tyckte att det tog några månader innan man kom in i det och våren var helt klart den roligaste delen av utbytesåret så personligen tycker jag att det är bättre att åka ett helt år, vill man inte gå om och det funkar med skolan att komma tillbaka efter ett halvår kan man ju såklart göra det. Men är inget jag rekommenderar. Folk är väldigt nyfikna på en i början så det är bara att försöka ta vara på den tiden, vara så framåt som möjligt och vara sig själv. Det tar tid att hitta riktiga vänner men är man bara framåt och har tålamod så går det utan problem! Jag gjorde inga val alls utan jag bara hamnade i Michigan och på Dakota och det är jag otroligt glad över för jag kunde helt seriöst inte fått en bättre placering! Kram!
Sara Tyngel

2014-11-16 @ 19:32:59
Postat av: Minou Hellgren

Oh, glömde!

Hur valde du med vilket företag du skulle åka?
hört att explorius skulle vara bra, annars har du annat tips? :)

Svar: Jag valde YFU då mina kompisar hade åkt med dom och varit väldigt nöjda, hittade dessutom ingen som var missnöjd med dom eller som hade fått riktiga skräckår som man kan höra om från andra organisationer vilket jag tyckte kändes skönt. Själv är jag mer än nöjd med YFU så kan helt klart rekommendera dom! Jag har hört en hel del dåligt om explorius men finns såklart flera som är nöjda med dom också, vill du åka halvår kanske dom är bra då det inte är alla organisationer som erbjuder det :)
Sara Tyngel

2014-11-16 @ 19:36:12
Postat av: Minou Hellgren

Oh, glömde!

Hur valde du med vilket företag du skulle åka?
hört att explorius skulle vara bra, annars har du annat tips? :)

2014-11-16 @ 19:44:33
Postat av: nina

Hej! Gud va galet! Själv skall jag också hälsa på min värdfamilj i usa mellan exakt dem datumen du skrev!

Svar: Haha sjukt ju!! Vart bor din värdfamilj nånstans??
Sara Tyngel

2014-11-23 @ 16:43:31
URL: http://ninass.blogg.se
Postat av: Jenny

Hej!
Undrar lite om hur det var att ha sin svenska familj att komma på besök. Det är prat om att min familj ska komma över hit till sommaren och då skulle vi förmodligen bo här i min "värdstad" ett tag och sen åka och hälsa på släktingar.

Är ganska kluven för jag tycker det skulle vara jättekul om de vill komma hit, men samtidigt är jag rädd att det ska bli konstigt dels att ha både min svenska och min amerikanska familj här, dels att det blir jobbigt med reversed hemlängtan när jag är och besöker släktingar. Känner att det kanske blir lite för mycket både omställningen att inte längre vara hos värdfamiljen och att dessutom resa omkring. Hur var det att ha sin svenska familj på besök och sen ha den sista tiden själv med värdfamiljen?
:)

Svar: Hej! Jag tycker att det var väldigt kul att ha min svenska familj på besök, på så sätt fick de se skolan och träffa min familj, Brennan och alla andra kompisar. Var inte alls konstigt att ha båda familjerna där på en gång utan dom trivdes bra ihop så det var bara kul att dom fick träffas. Det har också varit väldigt skönt nu när jag har kommit hem då dom förstår vad jag har varit med om på ett annat sätt då dom ju själva hade varit där och träffat alla och sett allt. Dom har liksom mer förståelse över att jag har hemlängtan och vill åka tillbaka. Förstår din oro, men som sagt tycker jag bara att det var kul! Fick ju dessutom se New York tillsammans med dom vilket var grymt! Tyckte dock att det var väldigt skönt att jag hade några dagar efter att dom hade åkt hem för att säga hejdå till familjen och alla vänner, hade varit jobbigt att behöva göra det under tiden dom var där. Känner inte att jag hade haft tid till att se alla då liksom eftersom jag ju ville visa min familj runt men samtidigt träffa alla vänner. Så skönt att liksom ha några dagar att visa dom runt och sen åka till New York för att sedan komma tillbaka och kunna säga hejdå till alla kompisar och så. Hoppas du fick ett någorlunda svar på din fråga lol!
Sara Tyngel

2014-11-25 @ 04:31:24
Postat av: Jenny

Hej igen! :D

Hur var det för dig när du bytte värdfamilj? Kändes den nya familjen bra direkt eller behövde du "jobba" mycket för att komma in i familjen? Jag känner mig ibland lite obekväm med min värdmamma och vågar inte alltid prata med henne för det känns som att hon ska bli upprörd. Det känns liksom som att jag är en extra börda och att hon kanske inte insåg det när de ställde upp på att vara värdfamilj. Det kanske inte alls är sant och kanske bara är mina tolkningar, men det känns så stelt ibland, och som att vi inte kommunicerar så bra. Andra dagar är dock allt jättebra, vilket också gör det jobbigt eftersom jag inte vet om det bara är att jag har en dålig dag eller inte.

Kom du nära din värdfamilj och kände att du kunde prata med den om problem osv? Just nu känner jag att det är en liten tröskel varje gång jag ska ta upp någonting med dem, jag drar mig för att göra det. Jag saknar närhet från min svenska familj och att passa in så naturligt i familjen.
I alla fall, om du inte kände dig helt hemma och nära med din värdfamilj på en gång, har du några tips på hur du kom närmare dem?

Jag känner ofta att jag vill säga saker, men inte riktigt vågar. Speciellt inte om saker som ifrågasätter dem eller där jag vill göra på ett annat sätt än dem. Det känns som att jag håller tillbaka mig själv lite, men samtidigt vet jag inte om det är värt det att gå emot dem.

Det som är det största problemet är nog att jag inte känner att jag kan prata med min värdfamilj om allt jag vill. Det är mycket lättare att prata med min kontaktperson, det känns som att hon förstår mig mer, medan mina värdföräldrar ofta inte riktigt verkar hålla med. Tog du någonsin upp såna problem med din värdfamilj, alltså saker som verkligen rörde dem?

Hoppas det inte är en alldeles för lång fråga. Känner att jag behöver höra från andra som varit i samma situation och se om jag kan få lite tips. Tack på förhand! :)

Svar: Hej!! Jag svarar jättegärna på din fråga, men gör så att du lägger till mig på facebook i stället så tar vi det där! Känns lättare att ha en hel dialog om detta än att bara ge dig ett långt svar! Heter Sara Tyngel. Kram :)
Sara Tyngel

2014-12-07 @ 19:13:35
Postat av: Maria

Hej! Följde din blogg hela förra året och den var jätte inspererande. Har en fråga om hur det känns att vara tillbaka i gymnasiet när dina vänner har tagit studenten och dina vänner i USA är på college?

2014-12-16 @ 02:25:54
URL: http://mariahendar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0