Questions & Answers

Tänkte be om ursäkt för att det har tagit lite tid att få upp svaren till de här frågorna, har inte riktigt haft tid i veckan. Har ni frågor så passa på att ställa dom nu när jag är borta så kan jag svara på allt när jag kommer hem igen!
 
Hej!
Tänkte fråga lite om sporterna i USA. Jag ska åka dit till hösten och jag vill prova så många sporter jag kan men är lite rädd att jag inte är bra nog för att få göra det. Hur funkar det, är det uttagningar till allting utom typ xc och är det då svårt att komma med i lagen? 
Älskar din blogg förresten! 
Först och främst, gud vad glad jag blir över att du gillar bloggen! Och vad kul att du ska iväg som utbytesstudent, hoppas verkligen att du får ett grymt år! När det gäller sporter så beror det på vilken skola du hamnar på och hur stor den är. På Dakota så går det 2700 elever så vi har uttagningar till allt utom track och cross country och konkurrensen till alla lagen är väldigt hård. Vi har freshman, jv och varsity i princip till alla sporter men det är fortfarande väldigt svårt att komma med i lagen då de tar sport väldigt seriöst och vi är i den högsta divisionen här i Michigan. Hamnar du på en mindre skola kan det vara så att de inte har uttagningar alls utan alla som vill göra sporten får chansen att göra det, eller om de har uttagningar kan det vara så att konkurrensen inte är lika hård. Så ja det beror på skolan helt enkelt, hur stor den är samt hur seriöst de tar sporter.
 
Hej! Varför valde du just din organisation? Tycker det hela är en djungel att välja rätt organisation, så vad gjorde att du valde som du gjorde? :)
Tro mig jag vet, organisationsvalet är verkligen en riktig djungel! Anledningen till att jag valde YFU är först och främst att mina vänner som har varit iväg åkte med dom och var väldigt nöjda, det var därför jag började kolla på YFU för annars hade jag nog inte vetat så mycket om dom. Sedan började jag kolla och jämföra de olika organisationerna samt läste bloggar osv för att se vad folk hade tyckt om de olika organisationerna och trots mycket letande så hittade jag inte en enda person som var missnöjd med YFU. Finns många skräckhistorier från andra organisationer men hittade inget dåligt alls med YFU vilket gjorde att de kändes som ett bra val. Gillar att de är ideella, de svarar snabbt om man kontaktar dom och ger bra support både före och under året samt att de har koll på vem man är när man ringer vilket gör att de känns mer personliga. Kan säga att jag är helnöjd med YFU och kan helt klart rekommendera dom som organisation!

Kommentarer
Postat av: Felicia Forsgård

Hej! Jag ska förmodligen på utbytesår nästa år. Ska på intervju osv nästa vecka typ.

Ibland känner jag mig skit taggad på att åka iväg och typ "Det här klarar jag, yeah!!!". Andra dagar känner jag "Kommer aldrig klara mig i ett år utan mina föräldrar." osv. Hur kände du dig innan du åkte eller när du ansökte? Har du några tips på hur man kan 'peppa' sig själv ännu mer? Kram!

Svar: Gud vad kul att du ska iväg! Alltså tagget går väldigt mycket upp och ner före året och det är helt normalt, man är olika taggad på att vara här när man väl kommer iväg också. Vet inte om jag har några speciella tips egentligen utan det jag gjorde var mest att när jag kände mig lite otaggad så läste jag massa utbytesbloggar och tänkte på allt grymt jag skulle få uppleva under året som gjorde att det är värt att vara borta från familj och vänner samt ta studenten ett år senare. Hoppas verkligen du kommer iväg, du kommer inte ångra dig! Kram!
Sara Tyngel

2014-03-25 @ 15:48:03
URL: http://fforsgard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0