Frågestund

Tänker att det säkert är många som har frågor nu när jag har kommit hem och upplevt allt som har med utbytesåret att göra. Ska ju dessutom vara borta i fyra dagar nu så tänkte att det passade att ni kunde ställa massa frågor så tar jag och svarar när jag kommer hem. Vet att jag har fått några frågor i kommentarer de senaste dagarna, tänkte ta med dom i frågestunden också. 
 
Ni kan ställa frågor om mig, värdfamiljen, ansökningarna, visum, resan, high school, amerikanska vänner, Hawaii, amerikanska kulturen, organisationer, hur det är att komma hem och vad ni vill i princip. Behöver inte ha med utbytesåret att göra utan det kan vara vad som helst som ni undrar över! Ös på med frågor bara för jag älskar att svara på frågor!

Avslutar frågestunden när jag kommer hem från Gullbranna på söndag så ni har fyra dagar på er att ställa alla frågor ni kan komma på! 
 
~Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar~
 

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Var det som du hade förväntat dig eller bättre/sämre? motivera gärna ditt svar.
Kan du inte försöka sammanfatta hela ditt år i ett inlägg, månad för månad asså med bilder och text? :)

2014-07-03 @ 02:25:29
URL: http://hakanssonkjarstad.blogg.se
Postat av: Johanna

ÅH jag har såå många frågor!

- min dröm är att bli utbytesstudent men nu när jag varit i England i 3 veckor har jag märkt att hemlängtan är faktiskt väldigt jobbig.. Hade du mycket hemlängtan och om ja; hur handskades du med det?
- top 5 och not-top 5 med ditt år?
- favoritämnet och lärare i skolan?
- har du planerat att åka tillbaka till USA inom en snar framtid?
- har du fortfarande kvar den svenska accenten eller inte?
- (du kanske har skrivit detta) men är det tufft dem första veckorna i skolan eftersom t.ex biologin är på engelska?
- kan du lägga upp bilder på kvarteret i USA? älskar verkligen deras riktiga amerikanska kvarter!
- vad var känslan när du lyfte från usa? Och landade i sverige?
- kan du göra som en sammanfattning av varje månad? (Skulle vara grymt kul!)
- liknader och skillnader mellan länderna!
- ska du fortsätta springa här i Sverige? ;)
och sist; kan du göra en videoblogg helt på engelska? :D

Kommer säkert på fler frågor snart men har ju mer tid på mig ;)

2014-07-03 @ 09:37:46
URL: http://johannakellander.blogg.se
Postat av: Sara

Var det något du ångrade att du packade/inte packade?
När man mellanlandar behöver man hämta väskan och checka in den igen?
Hur är matten i USA? Vad är skillnaden mellan de olika kurserna?
Hur svårt är det med engelskan i början?
Får man ta med sig mobilen till ambassaden?
Hur mycket kontakt hade du med Sverige?

2014-07-03 @ 09:49:07
Postat av: Sara

Var det något du ångrade att du packade/inte packade?
När man mellanlandar behöver man hämta väskan och checka in den igen?
Hur är matten i USA? Vad är skillnaden mellan de olika kurserna?
Hur svårt är det med engelskan i början?
Får man ta med sig mobilen till ambassaden?
Hur mycket kontakt hade du med Sverige?

2014-07-03 @ 09:49:08
Postat av: L

Hur blir det mellan dig och Brennan nu när ni bor på varsin halva av jordklotet?

2014-07-03 @ 14:11:13
Postat av: Mathilda

Älskar din blogg!
Finns det något som du saknade i USA som du önskade att du hade packat? Fanns det något som du tog med dig som var onödigt? Jag åker till Minnesota i augusti och har sjukt svårt att börja planera packning!

2014-07-03 @ 17:53:10
URL: http://mathildainthwus.blogg.se
Postat av: Mille

Jag kommer åka till Australien på utbytes år, men är lite "rädd" för avresan! Vet att man kommer gråta en del osv, men vad gör jag om jag får panikattacker. Jag SKA åka men hur kontrollerar jag mig på dagen med stort D! Kram

2014-07-03 @ 18:58:06
Postat av: Emmy

Kan du lägga ut en video eller något när du pratar så att man kan höra hur bra du har blivit på engelska?
Och hur känns det att prata svenska nu, råkar i prata på engelska ibland och känner du att du typ har blivit "sämre" på svenska efter detta året? :))

2014-07-04 @ 00:00:29
Postat av: Jenny

Hej! :D
Jag ska åka iväg till USA nu om bara några veckor och har en liten fråga om kontakt med vänner och familj i Sverige. Man får ju höra hela tiden från sin organisation att man inte ska ta kontakt med folk hemma i Sverige så ofta, men hur gör man med sociala medier och så. Kik, Instagram, facebook osv används ju i USA också. Hur har det varit för dig? Har det liksom blivit problem med att kompisar har kontaktat dig eller att det har varit jobbigt att se hur kompisar har det?

Jag tänker framför allt på facebook, att det kan vara jobbigt att ständigt bli påmind om de där hemma. Har hört om nån som ska göra ett nytt facebook-konto, men det känns kanske lite omständigt och kanske inte ens behövs.

Sorry för lång fråga, har funderat på det här ganska mycket och tänkte att du om någon borde ju ha ett bra svar :)

Åh, jag får ju inte glömma att säga att din blogg är väldigt bra. Liksom enkel att läsa och samtidigt peppande och positiv :)

2014-07-04 @ 11:40:09
URL: http://livetsomjenny.devote.se
Postat av: Jenny

Här kommer en till fråga!

Hur gjorde du med mobil i USA? Pratade nyss med min mamma som sa att man köper SIM-kort och telefon som i ett paket. Jag har en iPhone som inte är låst så jag vill ju bara köpa ett SIM-kort/abonnemang. Vet du hur det funkar? :)

2014-07-04 @ 11:52:50
URL: http://livetsomjenny.devote.se
Postat av: Anonym

Hej!

1. Blev ditt utbytesår så som du tänkt dig?
2. Tror du att du någon gång i framtiden kommer att åka tillbaka och hälsa på din värdfamilj, vänner o.s.v.?
3. Vad var det bästa med året?
4. Kommer du att ha kvar bloggen och fortsätta blogga om din vardag nu när du är hemma igen?

Okej, det var frågorna jag kom på för tillfället :)

2014-07-05 @ 07:25:10
Postat av: Anonym

Vad använde du för resväska? Jag håller på att välja ut en tills jag ska åka men du kanske har några tips..

2014-07-05 @ 12:19:49
Postat av: Klara

Hej!
Tänkte fråga lite om pengar bara.
Typ hade du ett amerikanskt bankomatkort eller ditt svenska? Och hur får man ett amerikanskt ifall det är det man behöver?
Och även, hur gjorde du med pengar? Hade du hela summan med allt du skulle använda under hela året på kontot från början, eller typ förde dina föräldrar över varje måndad? För jag menar det är kanske svårt att hålla nere på pengarna i början om man har 30 000 på kortet...

2014-07-05 @ 16:15:13
Postat av: Felicia Forsgård

Du har säkert bloggat om detta men jag frågar ändå! ^^
1. Hur lång tid tog det för dig att få vänner i USA?
2. Hur träffades du och Brennan? Alltså, hur fick ni sån bra kontakt osv? c:
3. Hur var din första dag på High School?
4. Tog det lång tid innan du kände dig som 'en i familjen' i din värdfamilj?
5. Är du allergisk mot någonting? Hehe!

Kramar!

2014-07-06 @ 00:21:53
URL: http://fforsgard.blogg.se
Postat av: Fredrika

Hej Sara! Förlåt att jag är så seg med den här frågan, men jag skulle så gärna vilja ha svar trots att frågestunden är slut. Kan du skriva en exempelvecka ur xc-träningssynpunkt? Alltså hur långt ni sprang, vilka intervaller och så? Jag ska nämligen åka till Minnesota i augusti och springa xc och vill gärna veta hur träningen kan se ut!

Tycker för vrigt att din blogg är den bästa utbytesbloggen! Kram

Svar: Ingen fara, slänger upp din fråga i andra delen som kommer upp idag! Åh tack så jättemycket!! Kram!
Sara Tyngel

2014-07-07 @ 22:23:40
URL: http://fredrikasblogg.blogg.se
Postat av: Sofia

Hej! Jag undrar om man kan åka iväg som utbytesstudent trots att man har tandställning?

Svar: Vad jag har hört kan man det! En del tar en paus i behandlingen så de har kvar tandställningen under året men inte spänner den eller så, andra går till tandläkaren i USA (täcks inte av försäkringen dock tror jag) och en del skyndar på behandlingen så den kan avslutas innan. Kolla med din tandläkare hur du kan göra!
Sara Tyngel

2014-07-29 @ 10:12:02

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0