Q and A

Hej, hej!
Jag har en liten fråga. Jag vet inte om förtär så med YFU, men med AFS som jag ska åka med får man önska vilken del av USA man vill komma till (ankomstflygplats). Fick du göra något liknande val? I så fall, gjorde du det eller inte och hur tänkte du? Jag har precis skickat in min ansökan och har fått frågan om att skriva i vilken ordning jag vill rangordna de olika delarna i USA. Du kanske inte kan svara på frågan, i och med att det handlar om en annan organisation, men om du kan det skulle jag vara jättetacksam. :) Jag har ingen önskan om att åka till någon speciell del av USA och tänker att man inte ska ha för höga förväntningar, så därför vet jag inte om jag ska önska flygplats.
Sen undrar jag också av nyfikenhet om du funderade på att åka till något annat land än USA och varför du bestämde dig för USA. Själv tycker jag att det har varit ganska mycket press på att ta något annat land från organisationerna, eller de uppmuntrar i alla fall att åka till andra länder, vilket har fått mig att tvivla även om jag gärna vill uppleva high school. 
Förlåt för den extremt långa frågan, men det är mycket som snurrar i huvudet när man ska åka ett år utomlands.
 
Med YFU får man inte göra någon typ av val när det gäller placering utan de placerar slumpmässigt ut studenterna i de fem distrikten de har här i USA. Tror inte jag hade gjort något val även om jag hade kunnat då värdfamiljen var viktigare än staten för mig och jag tyckte dessutom att det var otroligt spännande att inte ha någon som helst aning om vart jag kunde hamna! Michigan hade antagligen inte varit med på min lista om jag hade valt och jag hade väl egentligen velat hamnat mer i mitten av landet då man har större chans att se fler delar av USA då men jag klagar inte alls på min placering, det är människorna som gör stället och har träffat så mycket goa människor här och skulle aldrig vilja byta placering.
USA var alltid det självklara valet för mig, min mammas år på college var det som fick mig att bli intresserad av att studera i USA från början och jag ville uppleva allt det man ser i filmer med homecoming, footballgames, prom och graduation. Sedan ville jag till ett engelsktalande land då jag annars bara kan franska vilket jag är urkass på och då föll valet ganska lätt på USA. Och jag vet att det är så att organisationerna gärna vill att man väljer något annat land, antagligen för att USA är landet som typ alla åker till och det finns så många andra intressanta länder man kan studera i men för mig är ett utbytesår i USA, de andra länderna åker jag gärna och besöker någon gång men skulle inte vilja bo där i ett år. Jag ville uppleva High School livet och det var väl helt enkelt därför jag valde USA!
Och jag vet hur förvirrande allt är innan man åker iväg, så hör bara av dig om du har några fler frågor!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Tack så jättemycket för svaret! Det är skönt att höra vad någon tycker som verkligen är där och vet hur det känns just nu. Du ska också veta att din blogg är väldigt uppskattad. Det är så många saker som jag inte hade en aning om att man borde tänka på som jag har läst om här. Tycker också det är bra att du svara på frågor. Det är liksom lite annorlunda att fråga en förälder som åkte för 20-30 år sedan och nån som är i USA just nu, som sagt väldigt uppskattat och kul att höra om allt som kan hända. :D

Svar: Åh gud va kul att du uppskattar bloggen!! Och jag förstår precis vad du menar med frågor och sådär, bloggar var min lifesaver innan jag åkte! Som sagt, hör bara av dig om du har några fler frågor :)
Sara Tyngel

2014-01-10 @ 14:09:43

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0