Fråga om Stipendier

Fick ännu en fråga om den här stipendiedjungeln som finns där ute så tänkte att jag tar upp den i ett inlägg då jag vet att det är många som undrar över just stipendier.
 
Hej hej, här kommer en liten fråga till. Jag vet att du har skrivit om stipendier förut så jag tänkte fråga hur du gick till väga. Jag har ägnat hela kvällen åt att försöka hitta stipendier och i princip det enda jag har kommit fram till är att det är ganska bra att gå på högskolan om man vill söka stipendier (och att man kan betala för att få en katalog med stipendier hemskickad till sig). Jag tänkte bara höra om du vet om det finns några stipendier för just utbytesår, eller om du har några andra tips. Tack på förhand, verkligen jätteschysst att du svarar på frågor som folk har :)
Alltså då jag personligen inte fick något stipendie är jag väl egentligen inte rätt person att fråga om sånt här och jag är verkligen inte insatt men ska försöka svara så gott jag kan. Jag vet att det är otroligt svårt att hitta stipendier som man uppfyller kraven till och som är värda att söka, folk säger att det finns hur mycket som helst där ute men det tyckte inte jag det verkade som när jag letade för lite mer än ett år sen. Det finns en del stipendier som riktar in sig på studier utomlands, men dessa gäller ofta både college och utbytesår och ibland enbart college. Som vanligt rekommenderar jag sidan globalgrant vilket är en stipendiedatabas där man logga in med sitt bibliotekskort och sedan söka stipendier för olika ändamål. Sedan har jag en lista med fonder i det HÄR inlägget, kan dock varit så att en del fonder har ändrat ändamål osv sedan jag gjorde det så är bäst att dubbelkolla dom. När det gäller stipendier för just utbytesår är de enda jag vet om de som organisationerna själva erbjuder, dom är ofta riktigt bra så kan helt klart vara värt att söka om organisationen erbjuder det. Och jag älskar att svara på frågor så det är lugnt, fortsätt bara fråga om det är något mer du undrar över!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0