Skillnader Sverige - USA part 3


Då de här inläggen har varit uppskattade tidigare tänkte jag köra ännu ett med lite nya skillnader jag har upptäckt här borta. Vill återigen påpeka att det här är skillnader som jag har upptäckt här i Michigan och på Dakota, kan vara annorlunda på andra håll i landet.
 
* Alla i min ålder här har sin egen bil. Det är inte så att de bara lånar föräldrarnas bilar eller sådär som det ofta är för mina vänner hemma i början när de får körkort utan här är det inte ovanligt att få en bil när man fyller 16. I princip alla mina vänner här med körkort har egen bil.
* Free refill på dryck. På nästan alla restauranger samt på bio osv så är det free refill på all dryck, på bion får man även free refill på popcorn och slurpees osv.
* Automatiskt lås på bilar. När bilarna här kommer upp i 20 miles/hour så låser sig dörrarna automatiskt. Alla bilar har dessutom ett jättehögt ljud när man låser dom utifrån vilket skrämmer mig typ varje gång.
* The North Face. Alltså jag lovar, finns inte en enda elev på Dakota (bortsett från mig då) som inte äger en The North Face jacka eller fleece, ALLA har dom och de har på sig dem hela tiden. Även nu under vintern när vi har haft -20C vid flera tillfällen.
* Bättre på komplimanger. Amerikanare är överlag betydligt bättre på att ge varandra komplimaner när det gäller allt, utseende, kläder osv osv. Man blir dessutom kallad för sweety, honey, babe osv hela tiden.
* Inga vinterdäck. Rent livsfarligt här i en stat som Michigan där dom i år slog rekordet för mängden snö de någonsin har fått i januari. Inte konstigt att det sker så otroligt många bilolyckor när det är en massa 16åringar som glider omkring på vägarna utan riktiga däck!
* Spanska skyltar. På många skyltar här så står det både på engelska och spanska. Det är ännu mer i staterna närmre gränsen till Mexico men vi har även en del sånt här uppe i norr.
* Snowdays. Gotta love snowdays och att slippa gå till skolan när det är iskallt eller sjukt mycket snö ute. De flesta av våra snowdays har varit på grund av kylan och inte snön, hur mycket som behövs för snowday beror väldigt mycket på stat och vad de är vana vid att få. Här krävs 6-8 inches och i en del stater räcker det med 0.5.
* Billigare att gå på bio. För mig som älskar film så älskar jag verkligen hur billigt det är att gå på bio här! Betalade för mig och Brennan förra gången vi gick (vi kör varannan gång lol) och betalade då mindre för två biljetter än vad jag skulle ha gjort för en biljett hemma i Sverige. Går man innan klockan 5 så är det dessutom ännu billigare, då ligger det runt 35kr för en biljett vilket är ganska stört om man jämför med hemma!
 
Hoppas att inlägget uppskattades, har en lista på min mobil som jag uppdaterar varje gång jag kommer på något speciellt så gör inlägg när jag har fått ihop några grejer. Funderar på att göra ett separat inlägg om skillnader i skolan i Sverige och här i USA, det är dock typ allt så hade blivit ett långt inlägg men om det skulle uppskattas kan jag försöka fixa det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0