Årsresumé part 1

Här kommer då första delen i årsresumén som jag lovade för så otroligt länge sen! Ska försöka att inte ta lika lång tid på mig för den andra delen.som jag gjorde med den här första. Otroligt svårt att få med bilder på allt som hände samt få med allt grymt jag fick uppleva under månaderna jag var i USA, hade nästan behövt ett helt inlägg per månad för det. Men ni kan ju gå tillbaka i arkivet månadsvis om ni vill läsa mer detaljer, finns en del kul att läsa och se från till exempel camp och homecoming och annat! Blir riktigt nostalgisk när jag går tillbaka och läser lol, saknar allt så sjukt mycket och önskar verkligen att jag kunde åka tillbaka typ nu i stället för nästa sommar.
 
Augusti
Månaden då jag åkte till USA! Flög själv för första gången och landade i en förvirring av kulturkrockar, språk, tankar och känslor. Gick på konsert (The Band Perry samt Rascal Flatts) och började med cross country vilket helt klart är det bästa beslutet jag tog under hela året. Åkte på camp med världens bästa lag och fick chansen att lära känna de människor som sedan blev mina närmsta vänner under året. Sprang en hel massa, hade mitt första race samt ramlade och skrapade upp halva benet vilket ledde till ett fin ärr. Provade frozen youghurt för första gången vilket var det bästa någonsin och började så smått skapa mig ett socialt liv i staterna.
 
September
Började september med att spendera Labor Day Weekend up north tillsammans med min dåvarande värdfamilj. Hade min första dag på Dakota High School den 3 september och det enda jag kan sammanfatta det med är förvirrande. Var på YFUs arrival orientation och träffade och lärde känna fina människor från hela världen som jag fortfarande har kontakt med samt fick träffa fina svenskar jag inte hade sett sen PDO i Stockholm. Gick på min första footballgame tillsammans med Katelyn och fick uppleva äkta school spirit för första gången vilket verkligen var grymt! Sprang en hel massa och det lönade sig då jag fick min första placering under ett race och förbättrade min tid med flera minuter. Fyllde 18 och blev överraskad på Orange Leaf av världens bästa lag, kommer aldrig glömma min 18årsdag tack vare dom! Gick på audition och kom med i skolans musikal vilket efter xc också var ett av de bästa besluten jag tog under året.
 
Oktober
Vi körde fullt ut sista månaden med cross country och det var fullt upp med practices och races. Rehearsals till musikalen började även dom komma igång för fullt och jag började känna folket där bättre och bättre. I oktober var det dags för Homecoming vilket var ett årets höjdpunkter med allt vad det innebar - spirit week, pep assembly, homecoming parade, homecoming game och så självklart då the homecoming dance. Så sjukt rolig vecka med mina fina amerikanska vänner och school spiriten var verkligen underbar! Hade min första konsert med choir samt fick uppleva äkta amerikansk Halloween med pumpkin picking, teamparty, pumpkin carving och trick or treating. Sista dagen i oktober var även den dagen då jag flyttade ut från min värdfamilj och in till the Valente family.
 
November
Började alltså november i en ny värdfamilj vilket kändes så otroligt skönt! Var på halloweenparty hemma hos min area rep tillsammans med fina utbytesvänner samt gick på mina sista footballgames i kylan. Hade gross olympics med laget samt även vår xc banquet där jag bland annat fick the Rookie Award som förstaårsrunner som hade kommit längst under året. Julpyntet åkte upp redan i mitten av november vilket gav julkänslor samt att det firades Thanksgiving vilket innebar en väldans massa mat samt att jag även fick uppleva Black Friday. Åkte till Kalahari vilket är en vattenpark i Ohio och fick därför komma utanför Michigan för första gången samt att jag gick på midnattspremiären av Catching Fire och därmed fick mitt första biobesök i staterna.
 
December
December var en väldigt mysig månad även om det också var den månaden under året jag kämpade mest med hemlängtan. Hände en hel del kul med choir - skivinspelning, all nighter samt julkonsert stog bland annat på programmet samt att det var fullt upp med rehearsals inför musikalen vilket var otroligt kul! Köpte min nya underbara kamera Nikon D7000 samt att jag åkte limo för första gången tillsammans med ett gäng fina tjejer som jag fick chansen att lära känna genom Marah. Hade julfest tillsammans med bästa laget, fick jullov och sprang en väldans massa varv på en indoor track. Åkte till Rochester för att titta på julbelysningen och fick sedan fira amerikansk jul med min finaste värdfamilj. Värt att nämna är väl kanske också att jag och Brennan gick på bio första gången i december vilket ju sedan blev vår grej, och det var runt den här tiden vi började bli tighta. Avslutade december och 2013 med att fira nyår hemma hos Sarah tillsammans med fina vänner.

Kommentarer
Postat av: Sonja Edin

Härlig resumé, ser fram emot nästa del. :)
Tänk att ett år går så fort, tycker det var alldeles nyss du kom till USA och jag hittade din blogg.
Följer ett gäng nya utbytisar nu, spännande. Jag hoppas att någon av mina döttrar vill åka som utbytesstudent om några år (de är 8 och 11 år idag), det var min dröm när jag var yngre men jag fick aldrig chansen. ;)
/Sonja

2014-08-28 @ 11:28:17
Postat av: Anonym

Hur funkar skolbussarna och varför tyckte du inte om att åka dom ?

Svar: Anledningen till att jag inte gillade skolbussarna var dels att min hållplats var den sista vilket innebar att bussen redan var överfull när den kom dit och man var då tvungen att tränga in sig tre personer på ett säte. Sedan var det bara freshmens och sophomores på bussen vilket innebar en massa högljudda, omogna personer som man inte riktigt orkade med vid klockan kvart i 7 på morgonen.
Sara Tyngel

2014-09-03 @ 15:07:21
Postat av: Alva

Hej! Vilken typ av stilmall/tema har du använt till din blogg? :) Kram

Svar: Det står att jag har temat Author tror jag, jag har dock kodat om hela designen i princip så märks nog knappt vilket tema jag har :)
Sara Tyngel

2014-09-09 @ 08:16:03

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0