First day in High School

 
Jag har nu överlevt min första dag i High School! Hur skulle jag beskriva den? Förvirrande! Och det är faktiskt vad jag har svarat alla när de har frågat.
 
Blev upphämtad av Katelyn vid 6.40 vilket jag tyckte verkade väldigt tidigt, men när vi kom fram till skolan insåg jag varför det var nödvändigt. Sjukaste bilkön fram till skolan nämligen! Inte så konstigt när det är en skola med 2600 elever varav juniors och seniors kan köra själva och flera av de yngre får skjuts av sina föräldrar. Tog ca 20 minuter i kö innan vi kom in på skolområdet och sen skulle vi hitta parkering. 7.12 går vi ur bilen, skolan börjar 7.15, otroligt bra början med andra ord! Men eftersom vi skulle till våra homeroom och få våra scheman innan första lektionen började var det lugnt och jag var faktiskt inte den sista som kom in i klassrummet. Vi fick våra scheman och sen ringde klockan som innebar att vi hade 6 minuter på oss att ta oss till nästa lektion. I huvudbyggnaden är det grades 10-12 och alltså runt 2000 elever. Tänk er att alla dessa ska ta sig från sina lektioner, till sina skåp och till nästa lektion på 6 minuter. Ja, det är kaos! Lyckades i alla fall ta mig till Sarahs skåp och hon hjälpte mig att hitta till min första lektion vilket var US History med Mr Tempio, en klass med bara Sophmores och där jag bara känner Adam från laget. Satte mig i alla fall bredvid en tjej som var jättetrevlig, och när hon fick höra att jag var utbytesstudent (min accent avslöjar mig ganska snabbt) så blev snabbt flera runtomkring indragna i samtalet. Läraren insåg även han att jag var utbytesstudent när han försökte uttala mitt efternamn, något alla lärare har haft problem med idag. I början av lektionen lästes the pledge of allegiance från högtalarna, och även om jag har hört talats om att det görs under första lektionen i amerikanska skolor var det otroligt förvirrande! Alla ställde sig i alla fall upp men högra handen på hjärtat och läste med, vända mot flaggan som fanns på väggen i klassrummet.
 
Klockan ringde för att visa att lektionen var slut och sen var det bara ut i kaoset igen för att försöka hitta nästa lektion. Mötte Rachel i korridoren som kunde visa mig till rätt trappor då jag var tvungen att gå ner en våning för att hitta min yearbook-klass. Innan lektionen börjar har man en varningssignal som innebär att lektionerna snart börjar, och när den andra klockan ringer så ska man sitta på plats i bänken. De var dock lite chill med det idag eftersom det var första dagen. Tror i alla fall att yearbook kommer bli sjukt kul även om det kommer bli mycket jobb! Katelyn är även i den klassen vilket är otroligt skönt! Lyckades själv hitta vägen till min tredje klass som var Choir med mr Moses, tror den klassen kommer bli riktigt bra faktiskt mycket tack vare att Mr Moses är riktigt bra! Kände ju även en del folk där tack vare körlägret jag var på innan skolan började. Min fjärde lektion var History Motivation med mr Allaire, och den läraren verkar helgo! Spelade musik när vi kom in och hade en enorm soffa mitt i klassrummet. Vi körde några tävlingar som gick ut på att man skulle kunna olika kända amerikanska märken samt lite amerikansk geografi, gick ju hur bra som helst alltså! Pratade med några trevliga tjejer som var seniors, verkar mest vara seniors och juniors i den klassen vilket är kul!
 
Nu börjar det här inlägget bli sjukt långt men kan väl lika gärna fortsätta skriva! Jag har C lunch vilket innebär att min lunch är efter min 4th period. A lunch är innan 4th period, B lunch är mitt i lektionen och C lunch är efter. Flera i laget har C lunch så vi möttes vid Sarahs skåp för att sitta tillsammans vid lunchen, otroligt glad att jag hade laget att sitta med för vet inte riktigt vart jag skulle ha tagit vägen i kaoset annars. Så jag käkade min macka som jag hade med mig i sånna där bruna påsar man ser på film och snackade med de andra i laget och sen när lunchklockan ringde var det bara att hämta sina grejer i skåpet och ta sig till femte lektionen som för mig var engelska. Använde inte mitt eget skåp under dagen då ingen lyckats öppna det och det är way off från allt annat, men Sarah lyckades få upp det efter skolan så nu kan jag börja använda det (om jag får upp det själv vill säga, inte det lättaste). Kände Keonna och Marah från laget, annars vet ingen i klassen att jag är utbytis än men det lär dom väl märka ganska snart. Sista lektionen för dagen var Algebra 2 med Ms Davis, hon verkar helgo verkligem!! Matte har dock aldrig varit mitt starkaste ämne så vi får se hur det går.
 
Så ja, för att sammanfatta detta långa inlägg och min dag så var den bra men dock förvirrande med allt nytt. Glad att jag hade laget som kunde visa mig vart jag skulle, var helt lost mellan 5th och 6th period tills jag mötte Noah i korridoren som kunde visa mig vart jag skulle. Hade practice efter skolan med världens jobbigaste workout vilket gjorde att jag var helt död när jag kom hem. Berodde antagligen både på träningen och på engelskan och alla nya intryck. Kan försöka fixa lite bilder åt er imorgon, hade fullt upp med att hitta idag så blev inget fotande. Inga mobiler under lektionstid dock (bortsett från min engelskalärare som tillåter det ibland) då de har infört en ny cellphone policy som innebär att första gången man blir tillsagd om mobilen får man kvarsittning, andra får man kvarsittning och de ringer hem och på den tredje får man en dags avstängning. Yes, amerikanska skolan är striktare! Men kan ta lite mer om det någon annan gång. Jag slipper morgonträningen imorgon (5.45am) men det innebär att jag inte har någon skjuts utan imorgon blir det den gula skolbussen för mig! Blir ju en upplevelse iaf! Ska dock ta och sova nu, sjukt trött efter en lång dag som sagt! Ledsen för det långa inlägget, hoppas allt är grymt med er där hemma! Pussar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

vilka stipendier sökte du och hur många fick du? tacksam för svar. sjukt fin blogg :)

Svar: här -> http://sarasusa.blogg.se/2013/march/stipendiefonder-2.html#comment hittar du fonder jag har sökt och andra som jag vet finns. Fick dock inget av dom jag sökte utan jag jobbade ihop hela avgiften själv i stället :) Tack så mycket!!
Sara Tyngel

2013-09-04 @ 11:20:08
Postat av: pilla

Vilken fin blogg du har! Du kommer få ett toppenår i USA. Surfade in här och kommer definitivt läsa mer om ditt uSA år!

Svar: Åh tack så mycket!! :D
Sara Tyngel

2013-09-04 @ 16:12:26
URL: http://pernillabredolt.com
Postat av: Stephanie, livet som gift och college student i USA

Jag kommer ihåg min första dag av high school, jag gick runt med karta och var nog sist in i varje klass.. Haha :) Det blir bättre och mindre förvirrande :)

Svar: Haha har försökt klara mig utan karta men är definitivt sist till varje klass ;) Ja jag kan tänka mig det!
Sara Tyngel

2013-09-04 @ 22:12:00
URL: http://stephaniea.com

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0