American High School

Nu när jag har varit här ett tag och kommit in i skolan tänkte jag ta och skriva ett inlägg om hur the American High School fungerar. Utgår då från min skola, alla skolor fungerar inte på samma sätt utan gör lite olika.
 
Gissar att många av er undrar om High School är som man ser det i filmer, och på sätt och vis är det både ja och nej. Cheerleaders är nödvändigtvis inte populära och footballplayers är nödvändigtvis inte skolans snyggaste killar, men samtidigt känner man igen mycket av det som händer varje dag från det man ser på film. Varje fredag har the footballteam på sig sina jerseys och cheerleaders går runt i sina uniformer för att visa att det är match. Det är en otrolig school-spirit över hela skolan med skolans färger osv, man är verkligen stolt över sin skola och det är så otroligt kul!
 
Men ja, tillbaka till hur själva skolan fungerar. Min skola är uppdelad i the main bulidning och the 9th grade center med alla freshmens. Skolan börjar klockan 7.15 varje dag vilket är otroligt tidigt men man vänjer sig efter ett tag och tack vare att vi börjar så tidigt slutar vi redan vid klockan 14.11. Tror jag redan har lagt upp mitt schema men jag kan göra det igen ifall jag har några nya läsare som inte har sett det.
 
1st period: US History
2nd period: Yearbook
3rd period: Womens Varsity Choir
4th period: History of Motivation
LUNCH
5th period: English 12
6th period: Theatre Arts
 
Jag har alltså ett ganska chill schema med mest easy classes, men jag älskar det och det gör att skolan är riktigt kul här borta! Varje lektion är 59 minuter lång och vi har 6 minuters rast mellan varje lektion. Två minuter innan lektionerna börjar ringer en varningsklocka och när det är dags för lektion ringer den riktiga klockan, är man inte på plats inne i klassrummet då räknas man som sen och man får en tardy. Spelar ingen roll om man är 20 sekunder eller flera minuter sen, är man sen så är man. Efter ett x antal tardys (har inte koll på exakt hur många) i en klass får man kvarsittning. Lärarna brukar ofta låta oss plocka ihop några minuter innan klockar ringer för att man ska ha tid att ta sig till nästa lektion, men bara för att man plockar ihop betyder det inte att man får lämna klassrummet, nejnej. I stället står alla i dörren till klassrummet och väntar på att klockan ska ringa, och när den gör det får man äntligen lämna klassrummet. Och det är här kaoset börjar! Mellan lektionerna är det verkligen som att befinna sig på en motorväg! 2000 personer ska samtidigt förflytta sig till olika ställen och det är helt seriöst högertrafik som gäller i korridorerna och att göra en vänstersväng är i princip omöjligt då man måste korsa allt folk som kommer skyndande från andra hållet. Att hinna snacka med folk på rasten är det inte att tala om, det är bara att ta sig till skåpet och vidare till nästa lektion så snabbt som möjligt. Vet att en del skolor använder sig av A och B days vilket gör att man har klasserna varannan dag men på Dakota är det samma lektioner varje dag som gäller vilket blir lite långtråkigt i längden.
 
Varje prov jag har haft hittills har varit multiple choice vilket innebär att man har svarsalternativ på proven, inte särskilt svårt alltså. Man får poäng på allt man gör och sedan räknar man ut en procent  som bestämmer vilket betyg du får.
 
Förklarade ju i ett tidigare inlägg hur luncherna fungerar, då vår skola är så stor måste vi ha flera olika luncher då alla inte får plats i cafeterian på en gång. Man har 25 minuter på sig att äta innan det är dags att ta sig vidare till nästa lektion så det är inga långa luncher. Jag har alltid med mig lunch då skolmaten inte verkar något vidare, är bara en person vid mitt bord som har köpt lunch men vad jag har sett verkar det i princip bara finnas pommes frites, pizza och olika typer av mackor. Så jag har med mig macka, frukt och någon granolabar för det mesta i min bruna påse (precis som på film!), nästan så man saknar den svenska skolmaten då det lätt blir samma sak varje dag här borta men än så länge fungerar det bra. Det bordet man satte sig vid första lunchen i skolan är det bordet man sitter vid hela terminen så man sitter på exakt samma ställe med exakt samma människor. Tur att mitt bord har riktigt härligt folk med andra ord! Under tiden det är lunch får man inte lämna cafeterian utan de stänger dörrarna och öppnar dem inte förräns 25 minuter har gått och det är dags att ta sig till nästa lektion. Under lunchen har de folk som går runt och vaktar och samma sak under lektionstid, detta för att ingen ska lämna utan tillstånd.
 
För att lämna klassrummet måste man få lärarens tillåtelse, även om det bara är för att gå på toa. Man måste alltid ha ett hallpass om man ska lämna klassrummet och detta måste fyllas i på korrekt sätt. Vet inte riktigt vad de tror kan hända på vägen från klassrummet till toaletten men så är det i alla fall.
 
När sista klockan ringer för dagen så är det dags för alla sporter och klubbar. Då min skola är så stor har vi i princip allt när det gäller både sporter och klubbar vilket jag tycker är väldigt kul! Alla sporter har träning varje dag och match antingen på helgen eller efter skolan en gång i veckan, klubbarna träffas bara en gång i veckan för att man ska kunna göra både sport och klubb. Varje fredag är det footballgame vilket är en riktigt stor grej här, vårt lag är obesegrat än så länge så dom är riktigt bra också.
 
Långt inlägg det här men där har ni en liten beskrivning av hur High School fungerar. Har ni några frågor om skolan, sporter, folket i skolan eller något annat så är det bara att ställa dom!
 
Bild på huvudbyggnaden i min skola, tagen från läktaren vid the football field

Kommentarer
Postat av: Alice

Är det någon mobbing på din skola? Tänker på man ser i typiska highschoolfilmer, när jocksen mobbar nördarna med glasögon tex. Är det något du sett eller märkt något av?

2013-09-27 @ 16:49:31
URL: http://www.aliceattack.com
Postat av: Emma

Hur mycket pengar har du i månaden?? Räcker det eller skulle du vilja ha mer??

2013-09-27 @ 17:04:12
Postat av: Julia Wollsén

Hej! Jag ska själv åka som utbytesstudent nästa år till U.s.a och går därför in lite då och då och kollar bloggar där personer - liksom du - berättar om sina erfarenheter där. Jag började läsa din blogg idag och jag har redan läst nästan alla dina inlägg... Ville bara säga att du skriver så sjukt bra, rolige, intressant osv. och att jag hoppas att mitt år blir åtminstone hälften så awesome roligt som ditt verkar vara!

Svar: Alltså åååh du anar inte vad glad jag blev av din kommentar! TACK så jättemycket!! Jag är säker på att du kommer få ett år som är minst lika grymt! :D
Sara Tyngel

2013-09-27 @ 23:37:41
Postat av: Julia Wollsén

Ja tack själv, det känns bra att veta att man fått någon på andra sidan Atlanten att le! Lycka till! :D

2013-09-29 @ 15:42:50

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0