Frågor med Svar

Hej! Tycker du att det var värt med allt jobb som du la ner innan USA? Vet inte om jag vill åka till high school eller vänta till college. High school har alltid varit min dröm men det är pengarna som är problemet! Vill bara veta om var värt allting du gjorde innan!!
- Finns ett väldigt enkelt svar på den här frågan och det är JA, det är helt klart värt alla timmar jag spenderade på McDonald´s och att leva på i princip ingenting varje månad. Har snart varit här i två månader och jag har upplevt så otroligt mycket och känner redan hur jag utvecklas som person. College är nog också riktigt grymt kan jag tänka mig, beror nog lite på vad det är man är ute efter och vad man vill uppleva. Problemet med college är ju dock att det är ännu dyrare än ett utbytesår.
 
Vilken "grade" är det proom och homecoming? 
Hur många timmar är tidsskillnaden (Sverige till USA)
Din blogg är bäst!
- Vet inte om detta skiljer sig från skola till skola men på Dakota har vi två Homecomingdances, en för 9th grade och en för 10-12th grade och dessa ligger på två olika helger. Prom är för seniors och juniors, traditionen på min skola säger dock att du som junior inte går på Prom så länge du inte har en date som är senior, detta för att det ska vara mer seniors grej. Men det är inget skolan säger utan det är mer något eleverna kör på.
- Tidsskillnaden är olika beroende på vart i USA du befinner dig. I Michigan har vi Eastern time så då är det 6 timmars skillnad, är du däremot på västkusten i till exempel Kalifornien så är skillnaden 9 timmar.
- Åh TACK, gud vad glad jag blir!!
 
Har lite frågor då jag funderar på att också åka som utbytesstudent. Vet du hur man kan på något sätt veta att man är "redo" ? Funderar på att åka nästa år (efter tvåan) men är inte helt hundra på att jag är redo för allt vad ett utbytesår innebär, hur jag ska klara av det, trots att det är något som verkar kul. Ska man bara känna det eller ska man ta steget iallfall? Har stor beslutsångst om jag ska åka eller inte. Sen undrar jag också om du kan du ge tips om ansökningsprocessen t.ex om det personliga brevet?? Vad du tänkte när du satt på planet, vad har du för regler, från organisationen, hemma och på skolan? Hur skiljer sig ungdomarna där från i Sverige? Svenska vs amerikanska killar? Ursäkta för så många frågor! Hoppas du orkar svara! Kram
- Om man är redo eller inte är nog något man får känna efter själv. Tror du att du kommer klara att vara borta från vänner och familj i ett år och klara dig på egen hand på andra sidan atlanten så säger jag bara ÅK ÅK ÅK! Du kommer inte ångra dig! Självklart kommer man ha hemlängtan ibland, det har typ alla så det är helt normalt. Och precis som hemma har man stunder här som är sämre än andra men det är bara att kämpa sig igenom, det är trots det som gör att man växer så mycket genom ett utbytesår. Men har du chansen att åka tycker jag helt klart att du ska ta den, det är så sjukt värt det!
- När det gäller personliga brevet så gäller det bara att vara sig själv helt och hållet. Lägg inte till att du gillar vissa saker eller är på ett visst sätt bara för att du tror att det kan göra att du lättare får en värdfamilj, det kommer bara göra att du kanske inte matchar med familjen eller att de blir besvikna när de upptäcker att du inte alls var som de trodde utifrån ditt brev.
- På planet satt jag i princip och grät till och från första halvtimmen och sen kunde jag verkligen inte fatta att jag var på väg, inte ens när jag satt på planet på väg till Detroit. Kändes bara så sjukt overkligt att jag hade sagt hejdå till min familj och verkligen var på väg mot min dröm i USA!
- Kan ju säga att regler här är betydligt striktare än vad jag är van vid hemifrån. När det gäller organisationen har de en massa regler så jag tror knappt jag har koll på alla, men du får i alla fall inte köra bil, dricka, eller faila i skolan för då riskerar du att bli hemskickad. Familjen har också en väldans massa regler som jag inte är van vid men de har ändå chillat ner lite sen jag kom hit men jag måste i alla fall berätta vart jag ska och vem jag ska vara med samt att jag för det mesta har en curfew runt klockan 11-12. Skolan har även den en massa regler och policys hit och dit som bland annat innebär att man inte får använda mobiler under lektionstid, man får ej ha ryggsäck på sig mer än i början och slutet av varje skoldag, de har en dresscode och man får inte lämna klassrummet utan ett hall-pass. Kan skriva ett helt inlägg enbart med regler då det är så stört många men där har du några iaf!
- Amerikanska ungdomar är för det mesta vad jag har märkt mycket omognare än svenskar. Kan nog till stor del bero på att de blir behandlade som barn av både föräldrar och skolan medan vi i Sverige får lära oss att ta ansvar ganska tidigt. Finns dock självklart en hel del mogna amerikanare också men överlag tycker jag att dom är omognare. Dom är dock mycket öppnare än svenskar till stor del vilket jag tycker är väldigt kul, det är liksom lättare att komma in som ny för alla är så intresserade och har inga problem med att komma fram helt random i korridoren för att snacka.
- Amerikanska killar, jaadu.... Får nog säga att jag föredrar svenska faktiskt! Svenska killar ser bättre ut än amerikanska, både utseendemässigt och när det gäller klädstilen. Sen är svenska killar mognare också, helt klart, plus att det finns en hel del killar här som är riktiga jerks men har träffat en många trevliga killar också. Men ja, får nog säga att jag föredrar svenska killar som sagt!
- Ursäkta för sånt långt svar, men tack för dina frågor! Kram!

Kommentarer
Postat av: Nathalie

SARA! Hur uttalar amerikanarna ditt efternamn egentligen? Satt och klurade på det här i vår kära bibbla! KRAM

Svar: Haha söt du är som klurar på sånt! Men jaadu, du anar inte hur många olika varianter av mitt efternamn jag har hört sen jag kom hit! Vanligast är TynGel, dom uttalar alltså G:et då dom inte riktigt har ett ng ljud. Har även hört Tyngelle och Tyngeller några gånger haha, fattar inte riktigt vad dom får det ifrån! Värsta är dock att jag har börjat uttala det som amerikanarna gör, låter inte bra alltså! KRAMAR!
Sara Tyngel

2013-10-04 @ 12:19:05
URL: http://nathalieds.devote.se
Postat av: Sofia

HUR lyckades du få jobb på Mc Donald's? Skickade du CV eller hur gjorde du i och med att du inte var 18? Det hade ju verkligen varit bättre än bäst att jobba där och tjäna lite pengar innan man åker iväg!

Svar: På McDonalds räcker det om du är 16 för att få jobb så jag lämnade bara in ett CV i kassan :) Perfekt extrajobb verkligen då jag bokade mina pass själv och på så sätt kunde bestämma när och hur mycket jag ville jobba!
Sara Tyngel

2013-10-04 @ 15:07:51

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0