Swedish Fish + Presentationer

Efter klagomål från mamma och pappa om att det har varit dåligt med nya bilder så ska jag se till att bli bättre på det i framtiden! Men idag får det duga med två egopics

Sitter just nu på mitt rum och käkar lite Swedish Fish, amerikanarnas svenska godis som egentligen inte är svenskt. Men det duger när man inte har något annat svenskt att käka på!
 
Precis som vanligt flöt allt på smidigt i skolan idag, har verkligen blivit vardag där utan att något alltför spännande händer. Innan skolan gick jag i alla fall för att prata med franskaläraren då hon har sökt mig genom flera av mina kompisar och anledningen till det var att hon ville att jag skulle göra en presentation inför the international club om Sverige. På 30min. Sa ja innan jag visste tiden men nu är det väl bara att köra antar jag, har aldrig snackat så länge inför folk förut och ännu mindre på engelska men förhoppningsvis går det bra! Hon sa dock att det bara skulle vara 10-20 pers från klubben men när jag kom till min theatre arts klass sista lektionen hade Ms Cline skrivit ut ett papper om det som franskaläraren tydligen hade skickat ut till alla lärare och på den hade Ms Cline skrivit "go see our Sara!" och gjort den färgglad för att den skulle synas så nu verkar det som om jag kommer få dit hela teaterklassen också, underbart... Vad man kan prata om i 30min som har med Sverige att göra och som faktiskt är intressant för folk att veta?? Några förslag??
 
Har ägnat kvällen åt skype med familjen hemma i Sverige för första gången på typ en månad, tv tittande med värdfamiljen och smsande med härliga vänner. Vad jag borde ha gjort egentligen är övat till ett sight reading quiz jag har i choir på fredag samt göra klart cross country sidorna till yearbook men varför göra det idag när man kan göra det imorgon?? Det har alltid varit mitt motto!
 
Nu ska jag se något serieavsnitt innan det är sovdags. Om jag drömmer att det är fredag imorgon, tror ni att det slår in då?? Vore ganska fint! Pussar!

Kommentarer
Postat av: Michaela

Hej!

Har läst din blogg ett tag och jag har själv varit utbytesstudent :)

Vad roligt att hålla en presentation om Sverige!

Något som jag tror kan vara intressant för de andra är att få reda på att H&M, IKEA, Volvo etc. är svenskt samt att artister så som Icona Pop etc. är från Sverige :)

Sen kan det vara kul att berätta att vi har monarki, om jante-lagen, största sporterna etc.

Jag har sett en superrolig video på Youtube om stereotyper av svenskar - ska kolla om jag hittar den :)

Svar: Det där med saker Sverige är känt för var sjukt smart! Ska helt klart ha med det. Tack för hjälpen!! :)
Sara Tyngel

2013-11-14 @ 11:17:39
Postat av: Kristin

Hej Sara! Har följt din blogg lite och tycker det är jätteroligt att läsa vad du upplever i USA. :-) Jag har hört några presentationer om andra länder så jag tror det kan vara intressant om du berättar lite om midsommar, lucia, kräftskiva, visar bilder eller kanske en film från youtube om det samt visar lite bilder på svensk mat, berättar om midnattssolen, norrsken och sevärdheter runtom i sverige. Det skulle i alla fall jag tycka är intressant. :-)

Svar: Åh flera bra förslag där ju, tack så mycket för hjälpen!! :)
Sara Tyngel

2013-11-14 @ 13:22:52
Postat av: Amanda

jag undrar hur tidigt det är jag ska ringa för att få en så bra plats som möjligt? Och jag är knappt godkänd i Engelskan men jobbar på det för att höja mitt betyg.. tror du att dom kommer tillåta mig åka till USA om jag bara har ett E i engelska? Man åker ju till usa för att bli bättre på engelska eller det är en av anledningarna..eller? ;)

Förresten älskar jag din blogg och hittade den för någon timmes sen så jag har läst från början tills nu när jag egentligen borde göra läxan men som sagt är jag väldigt intresserat av att få bli en utbytesstudent och så var din blogg alt för intressant för att sluta :D <3

Aja,hoppas att du har det bra :)<3

Svar: Vilken placering du får har inget att göra med när du anmäler dig. En del får vänta månader medans en del får placering efter bara några veckor. Och även om jag anmälde mig tidigt fick jag ju ingen bra familj så det hjälpte ju inte heller! Men har du bestämt dig är det lika bra att anmäla sig tidigt så du har gått om tid för allt som måste fixas innan :) Dom kräver bara ett E i engelska så har du det kommer dom godkänna dig! Haha precis, du kommer utvecklas otroligt mycket under tiden du är här!
Åh TACK, gud vad glad jag blir!! Vet att det är något fel på mitt arkiv så alla inlägg syns inte, ska fixa det så du kan läsa dom också ;) Jag har det grymt här borta, hoppas allt är fint med dig där hemma i Sverige och hör bara av dig om det är något mer du undrar! Kram!
Sara Tyngel

2013-11-14 @ 18:31:36
Postat av: Therese

Jag var själv tvungen att hålla en liten presentation om Sverige i somras när jag var i Minnesota. En sak som var väldigt uppskattat är vårt talesätt "det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder" och att sedan nämna att vi ändå aldrig är nöjda när det gäller vädret. Det är alltid för varmt eller för kallt! Det gav ett gott skratt. Annars kan vara kul att nämna hur vårt väder är och ungefärliga temperaturer under sommaren och vintern så att de kan jämföra. Våra typiska fikapauser kan också vara kul att nämna! Om du har varit på något McDonalds skulle du kunna jämföra portionsstorlekarna.

Tror att kommentaren ovan syftar på den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=djFx6j0E9rU

Svar: Åh super, tack så mycket!! :)
Sara Tyngel

2013-11-15 @ 19:44:25
URL: http://musicbytette.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0