Personligt brev

Då jag kan tänka mig att det är flera blivande utbytesstudenter som sitter och klurar på sina personliga brev just nu och jag har fått flera frågor om det tänkte jag att jag lika gärna kunde ta och skriva ett ordentligt svar på senaste frågan som kom in.
 
Hej! Jag har lite smått panik just nu, det gäller det personliga brevet. Det ska snart in och jag kommer ingen vart. Har du något tips?:) hur ska man börja och avsluta? Det är tycker jag nästan är svårast!
Kommer ihåg att jag också tyckte att det var sjukt jobbigt att skriva mitt personliga brev, sköt ihop det till sista minuten och skrev det dagen innan alla papprena skulle in. Mitt största tips och det som är viktigast när det gäller personliga brevet är dock att du är dig själv till 100%. Hitta inte på att du är på ett särskilt sätt bara för att du tror att det kommer hjälpa dig att få värdfamilj snabbare, var i stället ärlig så är chansen större att de hittar en familj som passar just dig. Om du överdriver eller hittar på massa saker i ditt brev kan värdfamiljen bli besviken när du kommer och de inser att du inte var alls som du verkade i ditt brev och det kanske är så att ni egentligen inte alls passar ihop.
 
Annars så kan du skriva allt möjligt som du tycker är viktigt för din blivande värdfamilj att veta och sådant som är viktigt för dig under året. Berätta om dig själv, dina intressen, din familj osv osv. Berätta även vad det var som gjorde att du ville åka iväg som utbytesstudent och varför du vill åka till just det värdlandet samt vad du vill få ut av året. Brevet är det viktigaste familjerna har att kolla på när de väljer student så därför måste man vara ärlig och berätta så mycket om sig själv som möjligt så att värdfamiljen kan få en rättvis bild och se om man passar in i deras familj eller inte.
 
Jag började mitt brev med att säga att jag såg fram emot att bli en del av värdfamiljens familj och få uppleva den amerikanska kulturen. I avslutningen skrev jag att jag var otroligt tacksam över att de hade valt att öppna upp sitt hem så jag kunde få en chans att få uppleva min dröm som utbytesstudent, det är ju trots allt en ganska stor grej familjen väljer att göra när de tar emot en utbytesstudent. Jag skrev mitt brev på datorn men avslutade med att skriva några rader för hand för att göra det hela lite mer personligt.
 
Hoppas det här svaret kunde hjälpa en del av er som sitter där hemma och kämpar med brevet. Är det något mer ni undrar över personliga brevet eller någon annan del i ansökan så är det bara att slänga iväg en kommentar så ska jag svara så gott jag kan!

Kommentarer
Postat av: Yasmin Lundgren

Jag har två frågor!
2- går du och dina kompisar där på såna fester med röda muggar osv? :D
1- hur är det med dina regler där? Alltså när ska du va hemma på dagarna? Får du ta hem kompisar? Och då, får du gå på festerna?

Svar: 1. Jag har faktiskt inte gått på en endaste fest sen jag kom hit, det är inte värt att riskera att bli hemskickad på grund av det. Sen festar i princip inga av mina vänner från xc, dom är alldeles för hälsosamma för det. Grejen är att om man är på fest och polisen kommer och organisationen får reda på att du var där (behöver inte ens vara så att polisen kommer) så riskerar du att åka hem oavsett om du har druckit eller inte. Men har blivit bjuden på flera fester av andra kompisar så det festas en hel del och jag vet att dom festar med röda muggar! 2. Min curfew ligger oftast på 11-12 tiden, inget jag är sådär överlycklig över kan jag helt klart säga men kan ju tyvärr inte göra så mycket åt det! Jag får ta hem kompisar, har dock i princip aldrig haft det varken i denna familjen eller min gamla då vi oftast hittar på något ute eller har varit hos någon annan. Men de är ganska chilla med det. När det gäller organisationen så nej, jag får inte festa. Och skulle gissa på att värdfamiljen går på samma linje men jag har inte frågat dom. Vore dock kul att gå på någon fest utan att dricka bara för att se hur det är, vet ju att de är vildare här än hemma i Sverige.
Sara Tyngel

2013-11-17 @ 21:48:17

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0