Besök på amerikanska ambassaden

Bild från utanför ambassaden. Fotat av EMMA
 
Så kör vi ett inlägg om besöket på amerikanska ambassaden också!
 
YFU hade gjort en gruppbokning som alla studenter som ska iväg 13/14 kunde anmäla sig till. Någon gång mellan klockan 8 och 9 skulle man vara på plats, vilket innebar tidig uppgång för min del. Klockan 6 ringde alarmet på mobilen, och det var bara att masa sig upp, göra sig i ordning och slänga i sig hotellfrukost för att sedan ta sig ner till tunnelbanan medan resten av familjen låg och sov. Hoppade av tunnelbanan vid t-centralen och lyckades hitta rätt buss där det redan var några andra utbytesstudenter, bland annat Anna som jag delat rum med under campet.
 
Väl på ambassaden var det redan några YFUare där, och det var bara att ställa sig i kö. En YFU volontär var på plats och kunde hålla väskor och liknande så man slapp ta med sig det in, man var nämligen tvungen att lämna ifrån sig mobiler, hörlurar och annat. Efter ca 20 min köande kallades jag fram (man fick gå fram till ingången en och en), han kollade mitt pass och bockade av mig på någon lista. Sedan fick jag gå igenom en såndär säkerhetskontroll som dom har på flygplatser och sedan kunde jag gå vidare upp till själva ambassadbyggnaden. Fick en nummerlapp och sen var det bara att sätta sig och vänta.
 
Efter ett tag blev det min tur, fick lämna in alla papper och sådär och sedan gå och sätta mig igen. Efter ytteligare väntan ropade de upp mitt namn (otroligt kul att höra amerikanarna uttala allas namn på svenska, hörde knappt vad de sa ibland) och jag fick gå fram till en annan lucka. Fick lämna mina fingeravtryck och sedan gå och sätta mig igen. Fick vänta lite till och sedan kallades jag upp till en tredje lucka för intervju. Fick lämna fingeravtryck igen och svara på några enkla frågor på engelska, typ vart i USA ska du? Har du pratat något med din värdfamilj? Verkar de trevliga? Vad heter skolan du ska gå på? Hur många elever har den? Svarade på frågorna och sedan sa hon att mitt visum var godkänt och att det skulle komma på posten inom en vecka. Fick dock sms redan idag om att det var påväg, dom var väldigt snabba alltså!
 
Själva ambassadbesöket är verkligen ingenting att oroa sig för, har du bara med dig alla papper går det väldigt smidigt. Var dock där tidigt så du slipper köa så länge, större delen av tiden går åt till väntan ändå! Totalt från att jag ställde mig i kön tills jag kom ut tog det en och en halv timme ungefär.
Men nu är visumet avklarat, och jag känner mig redo att åka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0