Svar till "frågestunden"

Några frågor blev det ju faktiskt, så tänkte passa på att svara på dom.
 
Vilka sporter vill du prova på under året??
Tänkte gå på tryouts för volleyboll laget nu första perioden, kommer jag inte med i laget så får det nog bli cross country i stället. Sen vill jag gärna köra basket, och sen får vi se vad det blir sista perioden. Det jobbiga med stor skola är att det är stor konkurrens om platserna i lagen så är inte jättelätt att komma med. Får hoppas på att dom är snälla mot mig som är utbytesstudent ;)
 
Bild på huvudingången till min skola
Vad ser du mest fram emot??    
Svårt att peka ut just en sak som jag ser fram emot mest. Jag ser fram emot hela grejen med att leva i USA och vara med om alla saker man ser på film. Sen ser jag fram emot den dagen då engelskan kommer kännas naturlig och allt bara flyter på.     
   
Har du något speciellt som du väldigt gärna vill uppleva under året eller någon särskild plats du gärna vill besöka??   
När det gäller upplevelser är det nog det typiskt amerikanska, football-games, prom, graduation och alla högtider. Jag har ju aldrig varit i USA så har ganska många platser jag vill besöka, och alla kommer jag inte komma till under året. Men Hawaii, Chicago och Florida hoppas jag på att få besöka under året iaf, så tar jag resten vid senare resor!
 
Är du nöjd med din placering?
Ja, det skulle jag nog säga att jag är. Familjen verkar urgullig, skolan verkar bra och än så länge känns det rätt!
 
Skulle du vilja hamna någon annan stans än Michigan? 
Jag hade egentligen hellre hamnat i mitten av landet, typ Tennesse och Colorado. Från början sa jag egentligen att jag kunde tänka mig att hamna överallt utom i det gula distriktet (sa dock aldrig detta till YFU, bara när folk frågade vart jag ville hamna), och gissa vart jag hamnade? Men tror det kan bli fint ändå!
 
 Vad är det första du tänker på när du hör ordet/staten Michigan?
Alltså helt ärligt så vet jag ingenting om Michigan, mer än att det finns en massa sjöar där typ och att det gränsar till Kanada. Folks tankar när de hör att jag ska bo nära Detroit har dock varit hockey, bilar och ghetto. Så det har börjat sätta sig lite!
 
När åker du och hur ser resan ut från Sverige till värdfamiljen?
Jag åker den 6 augusti, och åker då Göteborg-Amsterdam, Amsterdam-Detroit. Tycker att det är skönt att mitt enda byte kommer vara i Europa så att jag åker direkt till Detroit sen där värdfamiljen möter upp mig. Är verkligen inte flygvan så är lite nervös inför flygresan!
 
Har säkert missat det. Skulle du kunna berätta mer om din familj?
Absolut! Familjen består av en värdmamma, Gigi (hon vill inte att jag använder hennes riktiga namn i bloggen), en värdpappa som heter Kevin och min värdbror Kelton som är 15 år. Sen har de en hund som heter Bella också.
 
Mitt blivande amerikanska hem
Har du några förväntningar? 
Försöker att inte ha så mycket förväntningar utan bara ta allting som det kommer, då är det ingen risk att jag blir besviken på något. Men klart att man har lite förväntningar på att skolan och sådär ska vara på ett särskilt sätt! Men försöker ha så lite förväntningar som möjligt som sagt, så får vi se hur det blir.
 
Vad kommer du att sakna mest ifrån Sverige? (Utom familj, släkt o vänner.)  
Marabou!! Nej men mest kommer jag nog sakna friheten man har här hemma i Sverige, både i skolan, hemma och i samhället, och sen den tryggheten man får från alla runt omkring.
 
Hur kommer du göra med skolan när du kommer hem? Kommer du få gå om ett år, ta studielån och sådant?   
Att gå om ett år är väl lite fel uttryckt egentligen, jag tar en paus nu och sen börjar jag igen där jag slutade. Men ja, man kan väl säga att jag går om ett år, får ju gå trean och ta studenten med 96:orna sen. Men det känns ganska värt! Jag behöver inte ta studielån, utan mitt sista år på gymnasiet kommer fungera likadant som det hade gjort om jag hade gått kvar här hemma. Jag skjuter bara upp det lite.

Kommentarer
Postat av: Saga

Vilket fint hus!! :)

Svar: Ja det är asfint verkligen! Sjukt amerikanskt :)
Sara Tyngel

2013-09-15 @ 17:43:36

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0