Övriga kostnader under ett utbytesår

Det är en del som har efterfrågat ett inlägg om övriga kostnader som kan uppkomma före ett utbytesår, det kan nämligen vara en hel del som man inte tänker på. När man ska iväg på utbytesår så är det alltså inte bara att betala in en summa till en organisation och sen är man klar, det är så otroligt mycket mer som ska fixas!
 
Fickpengar: Först och främst kommer man behöva fickpengar under året, och detta är inget som din organisation står för utan det får man fixa själv. De flesta organisationer säger att man ska räkna med ca 2000kr i månaden och det är det jag kommer köra på. Hur mycket man gör åt kommer ju självklart att variera från månad till månad, men runt den summan i alla fall.
Vaccinationer: Hur många sprutor du måste ta varierar mellan länder och organisationer. Men jag har tagit tre sprutor för Hepatit A+B, och de gick på 510kr styck. Då är det inräknat spruta + besöket på vårdcentralen.
Läkarundersökning: Nu gjorde jag min läkarundersökning hos skolläkaren, vilket jag rekommenderar att ni kollar om ni också får göra. Då blir det ju nämligen gratis! Gick dock inte hos skolsköterskan utan det behövde vara skolläkaren. Men annars får ni göra det på vårdcentral, och då tror jag ni får räkna med att det kostar runt 1000-lappen i alla fall. Vet inte exakt men runt där skulle jag tro.
TBC-test: Kommer inte ihåg exakt hur mycket det kostade, men låg nog runt 500kr har jag för mig. Då är det inräknat både testet + besöket på vårdcentralen.
Pass: Jag var tvungen att fixa nytt pass då de behövde ett som var giltigt till minst juni 2015. Gick på 350kr.
Visum: När du ska söka visum är det dels en summa på 1120kr som ska betalas in på banken, och sedan en avgift på 180 dollar (ca 1200kr) som ska betalas in på ambassadens hemsida. Totalt då alltså ca 2320kr.
Flygbiljetter: För mig ingick inte flygresan i organisationsavgiften, så det fick vi ju lägga ut själva. Det är väldigt olika om flygbiljetterna ingår eller inte, och hur mycket de kostar beror självklart på vart man ska och vart man flyger ifrån.
 
Övriga kostnader: Annat man kommer behöva lägga ut är ju då resa till och från samt boende i Stockholm när man ska fixa Visum. Sen är det ju saker som presenter till värdfamiljen, resväska, adapters och andra småsaker.
 
Jag och mina föräldrar har delat upp kostnaden en hel del, så en del betalar jag och en del betalar dom. Jag har dock stått för organisationsavgiften och de kommer stå för fickpengar när jag är där. Sen kommer jag betala Hawaii-resan också. Men nu innan har det varit lite olika vem som betalar vad.
 
Så som ni ser är det inte billigt att åka iväg på utbytesår. Tipset är att ni inte blundar för de extra kostnaderna som tillkommer, det gör ingen skillnad. Var ärliga från början med att det kan tillkomma en hel del extra kostnader än summan som står på organisationens hemsida. Jag gjorde ett dokument där jag skrev upp alla kostnader för att hålla koll på hur mycket det skulle bli. Låt dock inte kostnaderna avskräcka er, jobbar man hårt så går det att få ihop alla pengarna som behövs! Och det kommer vara så otroligt värt det sen när du väl är iväg!
 
Hoppas inlägget uppskattades, säg bara till om ni har något mer ni vill att jag ska skriva om eller om ni undrar över något!

Kommentarer
Postat av: Emmy

Tack så mycket för inlägget!!!

Svar: Ingen fara, kul att det uppskattades! :)
Sara Tyngel

2013-07-06 @ 01:58:43

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0