Youth For Understanding

Tänkte skriva ett inlägg om den organisationen jag har valt att åka med, varför jag har valt den och mitt intryck än så länge.
 
Som säkert de flesta av er läsare vet så ska jag åka med organisationen Youth For Understanding, YFU. YFU har jobbat med utbyten i över 50år, och finns i flera länder runt om i världen.
 
Det finns flera anledningar till varför jag valde YFU. Jag måste erkänna att jag inte har gjort som många andra utbytesstudenter och noga läst på och jämfört alla organisationer innan jag valde. Jag visste bara att jag inte ville åka med EF, STS eller Explorius. Detta efter alla skräckhistorier jag har hört med dom, och dom kändes helt enkelt inte rätt för mig. Men de kan säkert kännas helt rätt för någon annan, och de flesta som åker med de organisationerna får ju grymma år. Men det kändes faktiskt inte rätt för min del.
 
Jag har två kompisar som har varit iväg på utbytesår, och båda har åkt med YFU och varit mer än nöjda! Därför blev jag snabbt inställd på att det var YFU jag ville åka med. Efter att ha gjort lite research så var jag säker, YFU var organisationen för mig.
 
Detta dels för att YFU är en ideell organisation, och de betalar inte heller sina värdfamiljer. Alla som jobbar med eller är värdfamiljer för YFU gör det för att de vill, inte för pengarna. De använder sig inte heller av underorganisationer, vilket var ett stort plus för mig då vad jag har hört är det ofta dem som krånglar, inte de svenska organisationerna. Här i Sverige är det YFU Sverige som har ansvaret, och sen i USA blir det YFU USA. Samma vilket land man än åker till, det blir YFU i det landet som får ansvaret. Sen är det faktiskt så att trots att jag har kollat med väldigt många som har varit iväg med YFU, så har jag bara hittat en person som var missnöjd, och det var över en småsak. Alla hade fått bra intryck, vilket kändes bra. Att de har ett förberedelseläger i Stockholm med alla svenskar som ska iväg är ju också ett plus! Precis som alla organisationer (vad jag vet iaf) så har de sedan träffar med alla utbytesstudenter i ditt område under året. Sen har de även en träff efter att man har kommit hem från sitt utbytesår.
 
När det gäller kostnader så ligger YFU på ungefär samma nivå som de andra organisationerna. Organisationsavgiften är på 68 900kr, och den delas upp på fyra avbetalningar. Då jag blev antagen så tidigt har jag haft lång tid mellan mina avbetalningar, blir man antagen senare blir det givetvis tätare. Försäkring osv ingår i priset, men det gör däremot inte flygbiljetten som man får boka själv. YFU delar varje år ut flera stipendier till de studenter som ska iväg, vilket kan vara till stor hjälp för sådana som liksom jag måste betala allt själva.
 
Och än så länge är även jag nöjd med YFU. Den stora prövningen kommer väll när man är i USA, men än så länge känns det bra! Det har varit lite segt i början, men det är antagligen för att jag skickade in min ansökan så tidigt. När jag väl hade haft min intervju gick allting snabbare, och jag har än så länge inte haft några problem.
 
Så är det alltså jag har tänkt när jag har valt organisation. Vill ni läsa mer om YFU kan ni göra det på deras hemsida, länk hittar ni i min meny.
Tänkte lägga upp något mer inlägg  senare om vad man kan tänka på när man väljer organisation, vet att det är svårt för en del. Det blev långt det här, men jag hoppas någon har uppskattat det här inlägget i alla fall!

Kommentarer
Postat av: Anonym


Kul med en till som ska till USA! Ska själv åka med Explorious eftersom det, som du sa om YFU, "kändes rätt". Priset var även väldigt bra!

Vart hoppas du att du hamnar? :D

Svar: Hej! Åh vad kul! :D Med YFU får man ju inte önska, och jag har faktiskt inget sånt där ställe som jag helst vill till. Har några ställen där jag inte vill hamna, typ Alaska och Californien, men annars är jag ganska öppen om att hamna vart som helst :) Har du gjort något delstatsval?? :)
Sara Tyngel

2013-01-05 @ 20:20:41
Postat av: Anonym

Det är samma här, vill absolut inte hamna i Alaska! Har en kompis som hamnade där och han hade det väldigt bra iförsig, men det känns lite väl lång norrut!

Hade planer på t.ex. Mississippi eller Florida först, men sedan tänkte jag att det kunde vara kul att inte välja :) Så spännande att se vart man hamnar!

Något speciellt du vill testa när du är där borta, någon sport eller liknande? Själv är man jättetaggad på Amerikansk Fotboll haha :D

Svar: Ja Alaska känns så långt bort, och hamnar man där är man ju typ fast och får inte se någon annan del av USA.Haha Mississippi är ju verkligen sjukt random, vet inte om jag har hört någon som har önskat den staten ;) men göött, då har du inte heller någon aning alltså!
Hahaha amerikansk fotboll, alla killars drömsport! ;) jag hoppas på att få chansen att prova på volleyboll faktiskt :) någon sport känns det ju som man måste prova på!
Sara Tyngel

2013-01-06 @ 00:26:24
Postat av: Anonym

Haha så random var det inte!

Nej det får bli en rolig överraskning! Ja är sjukt taggad på amerikansk fotboll!!! Lite manligt sådär ;)

Volleyboll är riktigt kul och ganska stort därborta, så det lät bra! :)

Hoppas bara man kommer till en bra värdfamilj!

Svar: Haha jo det är faktiskt sjukt random ;) Florida visst, men Mississippi?? Vad finns det där liksom? ;)haha ohja, sjukt manligt!! som sagt, alla killars dröm! Ja jag är astaggad på att spela volleyboll, så hoppas verkligen jag hamnar på nån skola där man kan vara med i laget!
Värdfamiljen är ju typ det viktigaste på hela året, hoppas verkligen man får en bra! och jag hoppas jag får placering ganska tidigt, vill inte vänta för länge!
Har du joinat våran facebookgrupp för 13/14 studenter? annars kan du göra det här -> http://www.facebook.com/#!/groups/347625845317151/
Sara Tyngel

2013-01-06 @ 01:35:22
Postat av: Anonym

Mississippi kändes så varmt och mysigt bara haha!
Ja men precis, som i alla filmer om amerikansk fotboll och allt! :)

Nej man vill ju veta vart man ska och filmen familj man ska få!!

Jag gick precis med i den, tack för "inbjudan" haha! ;)

Svar: Göött, haha varsegod! ;)
Sara Tyngel

2013-01-06 @ 22:00:15
Postat av: Anonym

Du kan ju lägga till mig på facebook och skriva hej om du vågar ;)

2013-01-06 @ 22:15:16

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0