Min pengasituation

Pengar är väll det största problemet när man ska åka iväg som utbytesstudent, det är ju verkligen inte billigt. Och ofta tillkommer det mer kostnader än man kanske hade räknat med från början.
 
Tänkte göra ett annat inlägg med tips om hur man kan tjäna ihop pengar för att själv bidra till året, och lite hur jag har tänkt och gjort. Men i det här inlägget tänkte jag förklara vad jag tidigare menade med att jag nu inte kommer gå 15 000 back, och varför jag inte behöver jobba lika mycket varje månad som jag gjorde i höstas.
 
Inför utbytesåret har jag gjort upp en budget för att se hur mycket pengar jag måste få ihop, och sedan har jag räknat på hur mycket jag tjänar varje månad för att se hur mycket jag kan få ihop (stort tips!). Jag har då räknat ut att jag kommer få ihop allt utom 15 000kr. Men nu i december fick min farmor och farfar tillbaka pengar på en fond de inte visste att de hade, och de valde då att dela ut pengarna till oss 7 barnbarn. Är så otroligt tacksam för dom pengarna! Mais et voila, pengafrågan var löst.
 
I och med att sista inbetalningen ska in den 1 juni, har jag till april på mig att få ihop pengarna, lönen för maj kommer för sent. Jag måste fortfarande jobba hela vägen tills dess, men inte alls i samma mängd som jag annars hade behövt. Vilket är skönt, för då kan jag fokusera mer på skola och vänner. Men jag jobbar ändå så jag får ihop lite mer än det varje månad, då jag vill hjälpa till att betala en del av flygbiljetten samt göra en speciell sak under själva året. Får se om jag lyckas. Så även om jag egentligen inte behöver jobba mer efter april kommer jag fortsätta i alla fall till mitten av juli, det beror lite på när i augusti jag åker. Hade jag inte fått det här bidraget av farmor och farfar hade jag fått låna pengar av mamma och pappa, och sedan jobba gärnet för att försöka betala tillbaka det. Känns väldigt skönt att slippa det!
 
Som sagt, tips till er som ska finansiera era utbytesår kommer. Tro mig, det går att få ihop pengarna! Man kanske bara får dra in lite på schoppingen och fikabesöken.
Är otroligt stolt att jag har lyckats jobba ihop så här mycket helt på egen hand, ska bli sjukt kul att se slutsumman sen när jag har jobbat klart i juli!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0