Svar från Frågestunden Del 2

Här har vi då de sista svaren till frågestunden! Som sagt otroligt kul att så många ställde frågor, har försökt hålla allt ganska kortfattat då det skulle bli så otroligt långt annars så vill ni ha mer detaljerade svar på någon fråga är det bara att hojta till!

 

Vet att jag har fått en del nya läsare, följ gärna bloggen på bloglovin så kan ni se när jag uppdaterar!

 

Follow on Bloglovin

 

Är det många som festar? Jag är en rökare och har tänkt åka till USA nästa år, vad tycker det om rökning där? Kan man röka vid skolan? Är det många som röker över huvudtaget?
- Beror på vilka du umgås med men överlag så är det ganska många som festar. Här röker de ju inte så mycket cigaretter utan något helt annat, jag känner dock i princip ingen som röker här men det beror på vilka man umgås med där också! På Dakota får knappt lämna byggnaden under skoltid och de har övervakningskameror överallt så nej, det går inte att röka vid skolan.

 

Hej! Jag åker iväg till England hösten 2014, och jag har en fråga. Jag såg att du kom igång med dina ansköningshandlingar tidigt, det gjorde även jag. Men hur fick du tiden att gå under tiden, innan du åkte iväg till USA? Jag dör av längtan till att åka, bara till att få min värdfamilj. Men hur gjorde du, hur fick du tiden att gå? Just förtillfället ligger jag hemma och grämar mig över att jag aldrig får åka. Måste verkligen hitta något att göra, då mina vänner bara är ute och festar hela tiden, så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
- Haha ååh kommer ihåg den där jobbiga tiden innan man åkte, var ju trots allt ett och ett halvt år mellan att jag skickade in min första ansökan tills jag verkligen åkte iväg! Jag nördade en hel del bloggar innan jag åkte, alldeles för många egentligen! Men att läsa om andras utbyten fick utbytesmanian att lägga sig lite, även om det lätt blir så att man får för höga förväntningar av det. Annars är tipset att du passar på att njuta av tiden du har kvar hemma i Sverige med vänner och familj, du kommer ju inte att träffa dom på ett år sen så hitta på massa kul nu när du kan!

 

Har blivit bjuden på "dejt" än? har hört att amerikanare ofta gör sånt.
- Blev ju bjuden till Homecoming men annars så nej, jag har inte blivit bjuden på någon dejt.

 
Är det många fester med alkohol inblandat?
- Ja, det skulle jag nog säga att det är! Jag har dock inte festat någonting här.

 

Är ditt utbytesår som du föreställt dig?
- Jag försökte att inte ha för höga förväntningar innan jag åkte då det lätt blir så att man blir besviken men än så länge så skulle jag nog säga att det är som jag hade föreställt mig, om inte bättre!

 

Hur är killarna där?
- Dom är (tyvärr) inte särskilt snygga om man jämför med svenska killar och de har inte särskilt bra stil de flesta av dom. De flesta är dock väldigt framåt och trevliga, de jag har blivit nära vän med är asgoa! Finns dock en del douchebags också!

 

 Två av mina närmsta killkompisar här, Brad och Brennan

 

Kan du lägga upp bild på din nya värdfamilj?
- Ska försöka fixa det!

 

Jag undrar hur du trivs i din nya värdfamilj?
- Jag trivs asbra i min nya familj! Kände mig som en medlem i familjen i princip direkt och vi har klickat väldigt bra ihop så det är jätteskönt! Känner mig betydligt mer avslappnad nu och kan njuta mer av året.

 

Hur är det med typ alkohol och sex och sånt? Pratar man mycket om det? Är de liksom, mogna?
- Ordet amerikanare och mogna går inte riktigt ihop och det är samma sak när det gäller sex och alkohol, dom är verkligen otroligt omogna! Själva grejen med att de egentligen inte får dricka förräns de är 21 gör att det blir till en så otroligt stor grej och när det gäller sex är de verkligen omogna! Det pratas en hel del om det, ja, men det beror på vem man umgås med. De flesta av mina vänner från xc dricker inte och många av dom är lite mognare medans jag har en del vänner från klasser som snackar om sex, fester och alkohol i princip hela tiden.

 

Använder ni datorer till skolarbete och sånt eller gör man allt på papper? Jag ska åka som utbytesstudent nästa år till usa och är lite orolig över detta. Är så van vid att göra allt på datorn så är lite skraj för att behöva göra det förhand..
- Ledsen men du får nog börja öva lite på att skriva för hand! Det beror väl på vilken skola du blir placerad på men av alla utbytesstudenter jag känner vet jag bara 2 som använder datorer eller ipads i skolan, alla andra gör allting för hand i skolarbetet. Ibland får vi använda datorer till att skriva uppsatser eller göra presentationer på skoltid men det är väldigt sällan. Men oroa dig inte över skrivandet, man kommer in i det ganska snart!

 

Är det lättare att få ett högt betyg i USA än vad det är här i Sverige?
Var skolan som du föreställt dig?
- Ohja det är det verkligen!! Här har jag straight A i alla klasser utan att kämpa och jag förstår inte ens hur folk kan faila klasser som engelska eller US History. Jag var förberedd på att den skulle vara strikt men faktum är att den är ännu striktare än jag räknade med! Men annars så ja, den är som jag föreställde mig.

 

Vad är de/den största skillnaden mellan USA och Sverige i skolan och samhället?
- I skolan är det att man här blir behandlad som en tioåring som inte kan ta något eget ansvar och skolan är riktigt strikt med regler osv. Överlag så gillar man att behandla tonåringar som barn som inte kan tänka själva vilket jag stör mig otroligt mycket på då man ju hemma är van vid att bli behandlad ganska jämställt med vuxna. Har en del kompisar här som har en del sjuka regler hemma och jag är bara glad över att vi i Sverige behandlas mer som vuxna och får lära oss att ta eget ansvar osv.

 

Hej! Jag undra bara om du tog kontakt med din värdfamilj innan då åkte iväg? Skickade ni mejl, ringde du eller ja...?
- Min gamla värdmamma ringde och chockade mig innan YFU Sverige ens visste att jag hade fått placering (vilket hon egentligen inte ska göra) och sedan chattade jag med henne samt lite med min värdbror innan jag åkte. I min nya värdfamilj så träffade jag min värdmamma två dagar innan jag flyttade in, Lauren kände jag ju och min värdpappa och värdbror träffade jag samma dag som jag flyttade in.

 

Du har ju samma lektioner varje dag om jag har fattat det rätt, är det så för alla? Blir inte det lite långtråkigt att ha samma sak varje dag?
- En del skolor har A och B days, alltså att de har klasserna varannan dag i stället. Det är upp till skolan att bestämma hur de vill ha det. Men ja, det är väldigt enformigt att ha samma klasser varje dag! Är ingen skillnad på dagarna liksom och det blir riktigt segt i längden.

 

Hur gamla är dina värdsyskon? går du i samma skola som dom?:)
- Lauren är 15 och Michael är 13. Lauren och jag går på samma skola (hon är sophmore) men Michael går på middle school så han är inte på samma.

 

Hur tänker du kring att komma tillbaka till Sverige igen och att alla dina vänner tagit studentet?
- Jag tänker att det är lite småsegt men att jag i stället får en riktigt grym upplevelse och att det helt klart är värt det!

 

Kommer verkligen suga att inte gå i samma klass som de här brudarna när jag kommer hem

 

Vad är det värsta/bästa med USA?
- Värsta – man har ingen frihet och blir behandlad som ett småbarn. Bästa – tro det eller ej men får nog faktiskt säga skolan, trots alla regler så har jag riktigt kul där! Frozen youghurt toppar listan också ;)

 

Vad var det egentligen som hände i din förra värdfamilj?
- Jag och min värdmamma funkade helt enkelt inte ihop. Hon hade för höga förväntningar som jag tydligen inte levde upp till och sedan var det lite annat som hände och som hon sa som jag inte vill ta upp i bloggen. Trivdes med min värdpappa och värdbror dock så det var bara hon och jag som inte funkade.

 

Har fått några känslor för någon av killarna omkring dig? Alla verkar ju tycka bra om dig!
Eller känner du att det inte är värt att satsa på pga att du åker hem snart igen?
- Vet att det var några killar i laget i början av mitt år som var intresserade av mig men då ingen av dem var min typ så jag gav dom anledningen att jag inte ville dejta under mitt år här då jag ju bara är här för ett år. Vilket ju är sant då det blir riktigt jobbigt om jag har en pojkvän här och jag måste åka hem. Och när det gäller att alla tycker om mig här så hoppas jag verkligen det haha, har bara hört folk säga positiva saker om mig än så länge, både tjejer och killar. Så vi kan väl säga såhär, jag är ju inte direkt här för att hitta pojkvän men händer det så händer det. Vi får se helt enkelt!

 

Hur ofta pratar du med din familj hemma i Sverige?
- Skype blir det var tredje vecka ungefär, sedan har jag kontakt med mamma på viber några gånger i veckan vilket inte är jättebra kanske. Men det är mest om praktiska saker, typ pengar, om jag behöver få något skickat till mig, om något har hänt här eller hemma osv.

 

Vad gillar du bäst, svenska killar eller amerikanska? Motivera :D
- Svenska, helt klart! Mognare, snyggare, bättre stil. Finns några amerikanska killar som ligger på samma nivå som svenska men överlag så föredrar jag nog svenska killar bättre alltså. Dom är lite roligare att hänga med!


Kommentarer
Postat av: Tuva - college blogg

åh jag blir till och längtar tillbaka till mitt utbytesår när jag läser sånt här. Jag vill bara påminna dig om att NJUTA AV TIDEN! För det är över så snabbt! Älskar din blogg förresten! Himla fin! Nostalgiar lite nu för är inne i värsta USA perioden och saknar det som tusan. Tur som det är så ska jag ju på college nästa år, men tror även att det är det som gör längtan ännu värre ;) kram!

2013-12-06 @ 11:06:35
URL: http://dreamsunlimited.blogg.se
Postat av: Clara

Får jag fråga hur lång du är? Och hur är längden bland alla andra amerikanare? Känner du dig lång/kort? En fråga jag grubblar mycket över då jag är 1.62.
Merry Christmas, hihi :)

Svar: Jag är 1.67 :) Amerikanare är väldigt korta faktiskt, både killar och tjejer. Hemma är jag medellängd typ men här är jag väldigt lång, är bara två tjejer i laget som är längre än mig och flera killar ligger typ runt 1.70-1.75 som mest. Haha merry christmas :)
Sara Tyngel

2013-12-06 @ 16:39:38

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0