Svar från Frågestunden Del 1

Här har ni svaren till första delen i frågestunden, valde att dela upp det i två då det inte blir lika mycket på en gång då. Jag älskar att svara på frågor om utbytet och hade säkert lätt kunnat göra ett helt inlägg om en del frågor men försökte hålla mig ganska kortfattad. Är det något speciellt ni vill veta mer om så kan ni hojta till så kan jag utveckla det senare. Vill också tacka för alla gulliga kommentarer jag fick om bloggen i samband med frågorna, kul att så många tycker om den och blir inspirerade till att själva åka!!

 

Hur är skolmaten? Hur "tar" man den?
- Jag har faktiskt inte köpt skolmat en enda gång! Men vad jag har sett så verkar den inte helbra. Är mest pizza, mackor, pommes frites, lite sallad osv. Man går fram till en disk och köper maten och sedan lägger de upp det man vill ha på en bricka. Både maten och hur den tas kan säkert variera från skola till skola dock!

 

Hur är maten hemma hos värdfamiljen?
- I min nya värdfamilj är det faktiskt riktigt bra mat! Klart att vi äter en del fast food som alla andra amerikanare men det är en hel del god hemlagad mat också faktiskt.

 

Hur är killarna? Är dom framåt och snygga osv?
- Framåt – ja. Snygga – nej. Nej men det beror väl på vem du pratar med men de flesta killarna jag har träffat är framåt och riktigt trevliga, är flera som kommer fram och snackar även om man inte känner dom. Dom flesta är inte överdrivet snygga dock även om det är klart att det finns killar som ser helt okej ut, och sen finns det en hel del douchebags. Man märker ganska snabbt vilka som är värda att hänga med!

 
Hur är modet? Klär du dig som de andra på skolan eller kör du på din stil?
- Jag har än så länge inte hamnat i mjukis och pyjamasbyxor träsket utan jag kör på samma stil som hemma. Finns ju andra som är vanligt klädda också så finns alla stilar!

 

Berätta om första dagen i skolan?
- Hela inlägget om första skoldagen hittar du HÄR, men kort sagt så kan man säga att den var väldigt förvirrande, spännande och riktigt rolig! Är tacksam över mina vänner som gjorde att jag inte gick vilse och som gjorde att jag hade någon att sitta med på lunchen, första dagen hade nog varit betydligt jobbigare utan dom. Men ja, förvirrande är det ordet som bäst beskriver min första dag på Dakota High School.

 

 Dakota High School - Home of the Cougars
 

Vilket år går du? Senior year?
- Sophmore på pappret men blir behandlad som senior. Så ja, jag går senior year.

 

Vad det svårt att byta värdfamilj? Hur berättade du att du ville byta familj för din värdfamilj?
- Det var väldigt jobbigt att verkligen ta beslutet och säga att jag vill flytta, funderade på det otroligt länge och velade fram och tillbaka. Man känner sig ganska otacksam när man berättar att man vill flytta ut från någon som har öppnat upp sitt hem för en. Min gamla värdmamma hade redan bokat in ett möte med min area rep så vi kunde prata om lite problem vi hade så jag ringde min area rep tidigare den dagen och berättade för henne att jag hade bestämt mig för att jag ville flytta ut. Så berättade det för min värdmamma på mötet på kvällen, väldigt skönt att min area rep var med faktiskt!

 

Hur är klädkoderna på din skola?
- De är inte så jättestrikta och vet flera som har kommit undan trots att de bryter mot dem. Men shortsen ska sluta nedanför fingertopparna, man får inte visa axlarna, inget transparent, inga kepsar eller ryggsäckar, inte visa magen, inga trasiga kläder osv. Ganska basic!

 

Är skolan lättare/svårare i din skola i USA än i Sverige? Har ni mycket läxor/prov?
- Den är mycket lättare! Vet inte hur jag ska klara svenska skolan med vanliga prov när jag kommer hem! Jag har ju inte så mycket läxor då jag mest har easy classes men jag får ju läxor i typ US History nästan varje dag så för de som bara har sånna klasser vet jag att det är väldigt mycket läxor och prov! Mycket av det man får är ju dessutom due dagen efter så man har ju inte mycket tid på sig att göra det.

 

Varför valde du att åka med YFU och ingen annan organisation?
- Två av mina vänner som hade varit iväg åkte med YFU och de var asnöjda, och sedan när jag letade runt på internet och läste bloggar så hittade jag ingen som var missnöjd med YFU utan jag hörde bara positivt om dom. Är riktigt nöjd med mitt val såhär långt!

 

Jag undrar hur det funkar rent ekonomiskt. Betalar du "hyra" till din värdfamilj för att du bor och äter hos dom eller ser familjen dig som en extra familjemedlem bara? :)
- Jag är som en extra familjemedlem. En del organisationer betalar sina värdfamiljer men det gör inte YFU så de står för mat osv och sen betalar jag allt annat som shopping och nöjen själv.


Har du planer på att återvända till USA senare när dina studier är klara eller vill du jobba och bo i Sverige?
- Har fått den här frågan ganska ofta men helt ärligt så vet jag inte (även om jag vet vad min familj vill att jag svarar på den ;). Hade varit väldigt kul att gå på college här i USA men samtidigt har jag ju familjen och vännerna hemma i Sverige. Vi får se hur det blir helt enkelt!


Är USA och High School som du föreställde dig det innan du åkte? Finns det någonting som inte alls blev som du trott, bättre/sämre?
- Det är i princip så som jag hade förväntat mig att det skulle vara. Var förberedd på att det skulle vara mycket regler och väldigt strikt samt att folk skulle vara mer omogna än vad folk i samma ålder är hemma och båda sakerna har jag märkt att det stämmer. Är dock betydligt striktare än vad jag trodde det skulle vara! Men High School är över mina förväntningar faktiskt, har så sjukt mycket roligare i skolan än jag trodde jag skulle ha!

 

Hur många timmar/vecka jobbade du på McDonald's? Vad var din timpeng? Och är det många ungdomar som jobbar i Usa?
- Det varierade väldigt mycket beroende på hur mycket plugg och annat jag hade på gång men jag kollade på mina gamla lönegrejer och jag jobbade 30-40 timmar i månaden under terminen, inte överdrivet mycket alltså. Ibland var det mer och ibland mindre. Timlönen låg för mig som 17åring på 80,80kr i timmen. Nästan alla här i USA har ett extrajobb, de får ju inte betalt för att gå i skolan som vi får utan de måste ju få pengar för bensin och sådär genom att jobba.

 

Världens bästa Cross Country lag som gör de svåra dagarna här så mycket lättare! 

 

Hur tacklar du hemlängtan? Jag vill jättegärna åka och ansökningar börjar bli färdiga, men jag är så himla rädd att jag inte ska klara av längtan hem under året! Men jag vill åka "mer" än vad jag är rädd för att inte klara hemlängtan eller vad man ska säga, så jag kommer antagligen(90%) åka iväg iaf. Men det är en så jobbig tanke, även om jag vet att hemlängtan är en del av ett utbytesår.
- Jag har faktiskt inte haft någon ordentlig hemlängtan ännu. Klart att man saknar vänner och familj men jag har aldrig känt att jag på riktigt längtar hem, tycker jag är ganska skönt då det gör allt mycket lättare! Men om jag känner att jag tänker lite för mycket på livet där hemma så försöker jag hitta på saker, det är det bästa tipset jag kan ge. Håll dig sysselsatt! Jag har ganska fullt upp hela tiden här borta så det är antagligen det som gör att jag knappt har tid att längta hem.

 

Hur långt innan avresa ansökte du?
- Jag skickade in min ansökan i februari 2012.

 

Har du varit på Target mycket? Gillar du Bath and body works?
- Target är ju inget ställe jag hänger överdrivet mycket på direkt men har varit där några gånger. Har inte köpt något på Bath and Body Works men ja, det är en ganska bra affär faktiskt!

 

Ska du åka och Black Friday shoppa? :)
- Köpte inget men var at the mall för att kolla in hur det var!

 

Hur funkar det? Skoltider? När äter man middag, hur ser middagen ut? Skaffade du vänner fort när du kom till USA? Var det något du har gjort som du har ångrat, t ex hade för höga förväntningar etc.
- Skolan är från 7.15-2.11 varje dag. Alltså det är ju väldigt olika från familj till familj. Jag och Lauren äter oftast när vi kommer hem från träningen vid runt klockan 4, de andra äter ju när de kommer hem. Maten varierar, ibland är det fast food som gäller och ibland är det hemlagat precis som hemma i Sverige. Jag har haft en väldig tur när det gäller att skaffa vänner här borta, och det är mycket tack vare att jag började med xc min andra vecka och åkte iväg på ett camp under min tredje. Det var under camp som jag lärde känna de flesta av mina vänner här så utan det vet jag inte riktigt hur det hade sett ut, hade nog inte varit lika tight med flera i laget som jag är nu! Men jag hade som sagt väldig tur då jag hittade vänner väldigt snabbt, vet en del som kämpade länge innan de hittade folk som de kände att dom kunde hänga med. Jag försökte ha väldigt låga förväntningar innan jag åkte hit just för att jag inte ville bli besviken på något så det finns väl inget jag ångrar att jag har gjort direkt, kanske kommer komma på saker när jag sitter hemma i Sverige igen och tittar tillbaka på året. Har saker jag jobbar på att bli bättre på men inget jag ångrar än så länge, nej.

 

Vad saknar du mest med Sverige? förutom familj och vänner? :)
- Har faktiskt en lista över saker jag saknar med Sverige, sorgligt nog så är det mest mat! Det, sovmorgon och kollektivtrafik saknar jag något enormt!

 

Kan du inte presentera din värdfamilj med bilder och text? Även ditt nya hus? :)
- Bild på värdfamiljen ska jag försöka fixa, men vill inte direkt rada upp dom framför öppna spisen och ta en bild typ. Den består i alla fall av min värdmamma Lisa, värdpappa Tony, värdsyster Lauren som är 15 och värdbror Michael som är 13. Huset ser ni på film några inlägg ner!

Bild på mig och mina värdsyskon iaf, ända jag har så länge så ska försöka fixa något bättre! 

 

Hej, får du jobba för din orginasation?? Jag kommer troligen åka till USA med STS och där får man inte jobba p.g.a visumet. Är det lätt att jobba svart tex sitta som barnvakt??
- Visumet är ju inget organisationen styr över och då alla har samma visum är det ingen utbytesstudent som får jobba i USA, oavsett organisation. Du får sitta barnvakt osv dock och det räknas inte som svartjobb, jag har inte gjort det men är nog inte jättesvårt att hitta jobb skulle jag tro!

 

Är de populära i din skola snygga? Asså ser dom typ ut som huvudpersonerna i mean girls?';p
- Haha åååh jag gillade den här frågan! Svarar som Katelyn gjorde när jag frågade henne vad hon tyckte, att dom populära är ju i alla fall snyggare än dom som inte är populära! Trevligare än huvudpersonerna i mean girls dock de flesta av dom ;)

 

Hej! Är det mycket man inte får göra i USA när man är under 21? Alltså finns det lagar att man t.ex. inte får vara ute efter en speciell tid? Har din värdfamilj mycket regler??
- När du fyller 21 är egentligen det enda som ändras att du får börja dricka, annars blir de största skillnaderna vid 16 och 18. Vid 18 blir man myndig precis som i Sverige och vid 16 får man ju som ni vet ta körkort. Fick veta för några veckor sedan att Macomb har ett curfew vid klockan 12 om man är under 18, dock gäller det bara om man är utomhus typ och det är lugnt att vara ute och köra till exempel. Min värdfamilj är ganska chill med regler faktiskt, så länge de vet vart jag är och jag talar om när jag planerar att komma hem så har jag inte haft sådär jättetidiga curfews. Lauren berättade att de vill ge mig lite mer frihet då jag ju är 18, något jag är väldigt tacksam över!

 

Såg att du hade bytt värdfamilj? Varför? :/
Och jag ska nog åka till USA. Jag är dock väldigt beroende av trygghet, mina föräldrar ich mitt hem. Men det är dels därför jag vill åka för att bli mer självständig. Tror du jag kan klara det? Är de svåraste dagarna värt det?
- Av respekt till min gamla värdfamilj vill jag inte gå in på detaljer men det var helt enkelt så att jag och min värdmamma inte gick ihop. Hon hade för höga förväntningar som jag tydligen inte levde upp till och hon blev till slut obekväm med att ha mig där.
Precis som du säger så åker du ju för att bli mer självständig och om detta är något som du vill så tror jag helt klart att du kan klara det! Familjen och tryggheten finns kvar när du kommer hem och genom att åka får du ett år där du kan växa som person och bli starkare i dig själv. De svåra dagarna är helt klart värt det, allt grymt man upplever här borta gör att man tar sig igenom dom och kämpar vidare.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha vad gör ni på sista bilden? :)
Sjuuukt bra blogg! Väldigt inspererande och intressant :)

2013-12-19 @ 19:15:39
Postat av: Lisa

Haha vad gör ni på sista bilden? :)
Sjuuukt bra blogg! Väldigt inspererande och intressant :)

Svar: Haha vi härmar gorillan du ser på bilden i bakgrunden ;) TACK så jättemycket!!
Sara Tyngel

2013-12-19 @ 19:16:24
URL: http://lisabengtsson.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0