Språket under ett utbytesår

Har fått in väldigt många frågor under min tid här om hur det är med engelskan och hur duktig man måste vara för att klara sig så jag tänkte att jag skriver ett ordentligt svar på den frågan som jag kan hänvisa till om jag får frågan någon mer gång längre fram.
 
Personligen var jag faktiskt inte orolig alls över hur det skulle gå med engelskan när jag åkte hit, engelska har alltid varit mitt bästa ämne i skolan och jag åkte ju trots allt hit för att bli bättre på språket. Men jag kan förstå om språket kan vara en grej man oroar sig över innan man åker iväg, det går ju inte direkt ta till svenskan så som man gör under engelskalektionerna hemma när man inte kommer på vad ett ord heter. Men som svenskar behöver ni inte oroa er över hur det ska gå med engelskan, vi får otroligt bra engelskaundervisning i skolan jämfört med andra länder och kan säga att man märkte stor skillnad på min, Josefines och P-Js engelska under Arrival Orientation och engelskan hos studenter från typ Tyskland och länder i Asien.
 
Under Arrival Orientation så skulle vi presentera varandra i grupper, och en kille från Kina hade problem med att göra till och med det. Och om han klarar ett år här så klarar väl vi svenskar som har läst engelska sen vi gick i lågstadiet av det. Har en kompis som är i Österrike just nu och hon har aldrig läst ett enda år tyska i skolan och hon klarar sig fint!
 
Det jag vill säga med det är att man utvecklar språket ganska fort när man kommer hit, och även om man har huvudvärk den första månaden för att man måste fokusera så på språket och vad folk säger så kommer man in i det ganska snabbt. Efter fyra månader här så talar jag flytande, har inte lika grov accent samt att jag både tänker och drömmer på engelska. Räknar dock fortfarande på svenska av någon konstig anledning haha!
 
Men ja, det finns en anledning till varför organisationerna inte kräver mer än ett E i engelska för att man ska få åka, mer behöver man inte. Man utveckalar resten här! Folk har förståelse för att man pratar långsamt och  måste tänka efter i början och lärarna hjälper till om det är ord eller uttryck man inte förstår. Faktum är att de flesta här borta mest blir imponerade över att man kan prata mer än ett språk!
 
Så låt inte språket hindra dig från att åka, har du bara E i engelska så klarar du dig! Att lära sig flytande engelska är ju en av många anledningar till att man åker hit, tanken är ju inte att man som utbytesstudent ska vara flytande redan från början.
 
Hör av er om ni har några mer funderingar angående språket eller något annat, jag börjar tappa min svenska här borta och jag kollade på One Tree Hill samtidigt som jag skrev det här inlägget men förhoppningsvis så är det väll hyffsat språkligt korrekt haha ;) Ha det fint vänner, pussar!
 

Kommentarer
Postat av: Ebba Tobiasson

Åh, jag räknar också fortfarande på svenska, haha! Lustigt det där, men jag har hört att rätt många fortsätter räkna på sitt modersmål. Undra varför?
Kram på dig!

Svar: Haha sjukt konstigt verkligen!! Hoppas du har det grymt fining, stor kram!
Sara Tyngel

2013-12-10 @ 22:59:40
URL: http://ebbatobiasson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0