En fråga med ett långt svar

Fick en kommentar med väldigt många frågor i så för att göra det lättare så valde jag att svara i ett inlägg.
 
Hej!
Jag vill åka nästa år och ska snart på olika möten med olika organisationer. Vilken organisation åkte du med? Vad ansåg dina föräldrar om att du ville åka på ett utbytes år? Hur fick de reda på all den informationen som de kände att de behövde? Vad är det bästa/sämsta med att bo i USA?
Vad ska man tänka på när man väljer organisation? Jag är ''elitidrottare'' också, och har därför ''sökt'' till Universal Players. Har du hört eller vet något om den organisationen? Hur gjorde du innan du åkte i väg? Hur tog du farväl av alla? Vad packade du med dig till USA? Tog du med dig något till din värdfamilj? 
Hur var intervjun? Vad borde man tänka på? Hur bra behöver man vara på engelska? Vad ställer de i princip för frågor? Har du någon sida eller liknande (förutom din blogg ;) ) som du tycker man borde läsa innan man gör sitt val? Borde man tänka på något som man oftast inte tänker på?
Först och främst, kul att du ska iväg som utbytesstudent! Jag är iväg med YFU, Youth For Understanding. Mina föräldrar trodde nog först inte att jag skulle komma iväg då de sa att jag behövde betala året själv men de har stöttat mig genom hela grejen. Helt ärligt hade de nog inte jättebra koll på hur allt fungerade då jag var den som läste på om allting och tog fram informationen som behövdes så de fick väl den genom att fråga mig samt att ställa frågor under intervjun, de litade på att jag hade koll på läget större delen av tiden. Tror jag fick mamma att läsa igenom all information på utbytesstudent.se också. Bästa med USA är väldigt svårt att säga, hela grejen med att få gå på High School och leva filmlivet samt hänga med goa amerikanare och äta frozen youghurt och allting är bara så sjukt kul! Sämsta är nog att man blir behandlad som en tioåring som inte kan ta något eget ansvar både av vuxna samt av skolan, något jag som 18-åring stör mig på otroligt mycket.
 
HÄR har jag skrivit ett helt inlägg om vad man ska tänka på när man ska välja organisation så tipsar om att du läser det. Känner ingen som har varit iväg med UP men har inte hört något negativt om dom så jag skulle tro att dom är ganska bra! Jag försökte hänga med mina vänner så mycket jag kunde hela sommaren och sedan hade jag en avskedsfest då jag sa hejdå till alla samt att jag träffade mina närmsta vänner en sista gång några dagar innan jag åkte för att kunna säga lite extra hejdå till dom. Hade även en avskedsfest med släkten. Packningen var väldigt svår, men jag hade med mig kamera, dator, laddare osv, bilder på vänner och familj, träningskläder samt mina favoritkläder då jag har köpt mycket nytt här. Hade med presenter till värdfamiljen ja, en bok om Sverige samt Sju sorters kakor på engelska, en ljuslykta från kosta boda, godis, en CD med svensk musik till min värdbror och lite annat. Nu till jul skickade mina föräldrar ett halsband från Snö of Sweden till min värdmamma och en ljuslykta till båda föräldrarna då de ju inte fick något när jag flyttade hit i slutet av oktober.
 
Intervjun är ingenting att vara nervös för över huvud taget, hade den för nästan två år sedan så jag kommer knappt ihåg den men du hittar ett kort inlägg från den HÄR. Den var väldigt chill i alla fall och målet med den är för organisationen att se att det verkligen är du som vill åka iväg och att det inte är dina föräldrar som tvingar iväg dig samt för att kolla så du verkar mogen nog att åka. Du behöver bara ha ett E i engelska för att åka och mycket mer behöver du inte, engelska har alltid varit mitt bästa ämne i skolan men jag har träffat en del utbytesstudenter som hade riktigt kass engelska i början av året. Utbytesstudent.se är nog sidan som jag har fått mest hjälp från innan mitt år!  Haha vet inte om det är något speciellt som man inte brukar tänka på men det är bara att inte ha för höga förväntningar, vara öppen och framåt samt att vara öppen till allt nytt som du kommer få uppleva här borta.
 
Blev ett långt svar men det var många frågor så jag ville svara ordentligt! Hoppas du är nöjd med svaret :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0