Värdfamilj - Ur handboken

En stor del i handboken och de papprena som bifogades till oss som ska till USA handlade om värdfamilj.
Bland annat stod de ju då att de flesta får sin placering till sommaren, typ i juli, vilket inte är sådär jättekul att höra när papprena åkte till USA så tidigt som december. Men det är bara att vänta!
 
Hur som helst så skrev de om det här att en värdfamilj kan se väldigt olika ut. Man tänker att man ska hamna i en familj med mamma, pappa och värdsyskon. Men man kan hamna hos ensamstående föräldrar, homosexuella par, dubbelplaceringar, äldre par och allt möjligt. Tycker att det är otroligt bra att alla typer av familjer får ställa upp som värdfamilj, bara för att alla inte ser likadana ut betyder det inte att de inte är bra! Vet att det har varit både dubbelplaceringar och placeringar hos homosexuella par i år, och de placeringarna verkar grymma!

Tips till er som ska iväg är att tänka igenom om ni kan tänka er att bo i till exempel en dubbelplacering eller liknande, för under intervjun får man svara på frågor om det. I alla fall om man åker med YFU, vet inte hur det är med andra organisationer.
Värdfamiljen är en viktig del av året, och därför ska man inte gå med på något man känner sig obekväm med bara för att ha chans att få placering tidigare. Då är det viktigare att man trivs där man hamnar. Men sen är det inget fel med att vara öppen!
 
Under intervjun fick man även säga om man hade några önskemål på familjen. Jag önskade värdsyskon som bor hemma, sen spelar det ingen roll om de är småbarn eller i min ålder. Men då jag har syskon här hemma vore det otroligt tomt att bli ensambarn för ett år. Sen har jag av någon anledning en bild av att jag hamnar hos en tant ute på landet med 20 katter haha!  Men annars är jag ganska öppen för var jag hamnar, bara jag känner att jag trivs med familjen! Och att jag har önskat värdsyskon garanterar ju inte att jag får det, vi får se hur det blir när jag äntligen får min placering!
 
Har ni några särskilda önskemål på eran värdfamilj?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag önskade också värdsyskon, håller med dig om att det skulle kännas tomt att bli ensambarn! Sen sa jag nej till dubbelplacering också :)

2013-04-20 @ 18:11:26

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0