Handbok för studenter

 
Hade ett tjock brev från YFU som väntade på mig när jag kom hem, alltid lika kul med post från dom!
Just det här brevet bestod av inbjudan till avreselägret i Stockholm 14-16 juni, lite allmän info samt en handbok för studenter.
 
Handboken var sjukt intressant att läsa igenom, och gick lätt före allt plugg jag egentligen hade behövt göra. Det stod information om hur YFU fungerar, skolorna i de olika värdländerna, värdfamiljer, kulturskillnader, hemlängtan, packlista, tips på presenter till värdfamiljen, hur man ska hantera olika situationer som kan uppstå i värdlandet och lite allt möjligt som kan vara bra att veta när man ska åka iväg som utbytesstudent.
 
Det här med hemlängtan och hur mycket kontakt man ska ha med familj och vänner här hemma är något de tar upp otroligt mycket. Någon gång under året kommer man brottas med hemlängtan, men man hoppas självklart att man slipper det så länge som möjligt. Och även om jag vill ha kontakt med min familj och mina fina vänner här hemma vet jag att det underlättar om jag snackar med dom så lite som möjligt. Dom får följa mitt äventyr här på bloggen helt enkelt, och så får vi snacka ibland. Max ett mejl i veckan och max ett skypesamtal i månaden med hemlandet är det YFU rekommenderar, och jag tror det är ganska bra att försöka hålla sig till det. Man är ändå bara i USA i ett år, och då måste man ju passa på att njuta och försöka leva sitt liv där utan att vara kvar för mycket i vad som händer här hemma.
 
Brevet gjorde mig verkligen sjukt taggad på USA! Vet att jag kommer ha lite halvt panik på flygplatsen när det är dags att åka, men allt kommer vara så otroligt värt det! Och nu vill jag mest veta vart jag ska. Brevet påmindre dock om att de flesta får placering under juli, men man kan ju alltid hoppas att man är någon av dem som får tidigare. Hade varit gött att veta vart man ska innan skolan slutar.
 
Tänkte ta upp olika delar ur handboken i olika inlägg, då det fanns en hel del tankar och idéer som kan va kul att ta upp. Packlistan och hur värdfamiljerna kommer bland annat komma upp. Kul att få med lite USA inlägg igen!

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh jag fick också det fast i måndags. Har inte hunnit göra något inlägg om det bara... Intressant var det!

2013-04-17 @ 22:47:51
URL: http://americaemma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0