Intervjun med YFU

Den 16 maj hade jag min intervju tid med Youth For Understanding, eller YFU som de kallas. Detta är alltså den utbytesorganisation som jag har valt att åka med. Kan göra ett inlägg där jag berättar lite om varför jag valde just YFU, men i detta inlägget tänkte jag inrikta mig på intervjuen.

Vi träffade en volontär från YFU på hennes jobb här i Jönköping, och hon var verkligen jättetrevlig! Själv hade hon bara varit iväg på universitetsnivå, men hennes man hade gått på High School när han var yngre och de hade haft två utbytesstudenter hos sig, så hon hade ju ganska bra koll på vad det handlade om.

Mamma var med under hela intervjun, och det var ingen del som var på engelska som jag vet att andra organisationer har. Jag hade fyllt i en ansökan och svarat på frågor sen innan som hon hade som underlag, men hon ställde ändå många av de frågorna igen för att kunna få ett intryck av mig som person. Så det var frågor som vad jag gjorde på fritiden, vad jag brukar göra när jag träffar kompisar, hur min familj ser ut och vad vi brukar göra tillsammans, hur kommer jag tackla hemlängtan i värdlandet, hur vill jag att min värdfamilj ska se ut osv. Mängders med frågor var det, men det var ganska lätta frågor att svara på.
På frågan om hur jag vill att min värdfamilj ska se ut så sa jag att jag ville ha både en mamma och en pappa i familjen, samt att jag ville att de skulle ha barn som bodde hemma. Barnen behöver inte nödvändigtvis vara i min ålder, men då jag är van vid att ha syskon så vill jag gärna ha värdsyskon i USA. Vill inte gärna hamna hos ett äldre par som bor på landet heller, det kan säkert bli jättebra det med men det är inte så jag vill ha det under mitt år. Sen får vi se vart jag hamnar om ca ett år!

Som sagt var hon som intervjuade mig jättetrevlig, och intervjun var jättelätt och gick smidigt. Så för er som inte har haft eran intervju än så är det ingenting att oroa sig för, det kommer gå hur enkelt som helst!


Kan inte fatta att detta äntligen händer, är så otroligt glad över den här möjligheten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0