Frågestund

Yes, eftersom många önskade en frågestund när jag bad om tips på inlägg så tänkte jag passa på att slänga upp en nu under tiden jag håller på och fixar grejer till de andra inläggen jag tänkte lägga upp.
 
Ställ frågor om precis vad ni vill så svarar jag så bra jag kan! Det kan vara om mig, skolan, maten, min värdfamilj, mina amerikanska vänner, sporter i USA, shopping, amerikanska killar, amerikanska modet, organisationsval, ansökningsprocessen, hemlängtan osv osv. Behöver inte ha med utbytet och USA att göra utan ni bestämmer helt och hållet själva! Men ös på med massa frågor nu så jag har något kul att svara på!
 
Frågestunden avslutas nästa söndag, ni har alltså en vecka på er att ställa frågorna. Så ös bara ös!
 
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej, jätte fin blogg till att börja med! Blir så himla sugen att åka iväg till USA som utbytesstudent.
Frågorna jag har:-
-Hur är skolmaten? Hur "tar" man den?
-Hur är maten hemma hos värdfamiljen?
-Hur är killarna? Är dom framåt och snygga osv?
-Hur är modet? Klät du dig som de andra på skolan eller kör du på din stil?
-Berätta om första dagen i skolan?
-Vilket år går du? Senior year?

Hoppaa du vill svara på mina frågor, är nyfiken på svar!
Kram :D

Svar: Tack så mycket, glad jag blir över att höra att jag kan inspirera andra! :)
Sara Tyngel

2013-11-25 @ 07:00:21
Postat av: Julia

Hej! Jag ska åka som utbytesstudent nästa år och undrar:
1. Vad det svårt att byta världsfamilj? Hur berättade du att du ville byta familj för din världsfamilj?
2. Hur är klädkoderna på din skola?
3. Är skolan lättare/svårare i din skola i USA än i Sverige? Har ni mycket läxor/prov?
Jättebra blogg!

Svar: Tack så mycket! :)
Sara Tyngel

2013-11-25 @ 07:57:29
Postat av: -

Varför valde du att åka med YFU och ingen annan organisation?

2013-11-25 @ 08:26:44
Postat av: Sonja Edin

Hej! Kul med frågestund. :) Och tack för en väldigt bra blogg, kul att du delar med dig av dina upplevelser!

Jag undrar hur det funkar rent ekonomiskt. Betalar du "hyra" till din värdfamilj för att du bor och äter hos dom eller ser familjen dig som en extra familjemedlem bara? :)

Har du planer på att återvända till USA senare när dina studier är klara eller vill du jobba och bo i Sverige?

Är USA och High School som du föreställde dig det innan du åkte? Finns det någonting som inte alls blev som du trott, bättre/sämre?

Kram! /Sonja

Svar: Tack så mycket, kul att du gillar den! :)
Sara Tyngel

2013-11-25 @ 12:38:47
Postat av: Sofia

Detta blir en salig blandning av olika frågor, och du har nog redan svarat på denna frågan x antal gånger förut, men men:
-Hur många timmar/vecka jobbade du på McDonald's? Vad var din timpeng? Och är det många ungdomar som jobbar i Usa?
-Hur tacklar du hemlängtan? Jag vill jättegärna åka och ansökningar börjar bli färdiga, men jag är så himla rädd att jag inte ska klara av längtan hem under året! Men jag vill åka "mer" än vad jag är rädd för att inte klara hemlängtan eller vad man ska säga, så jag kommer antagligen(90%) åka iväg iaf. Men det är en så jobbig tanke, även om jag vet att hemlängtan är en del av ett utbytesår.
-Hur långt innan avresa ansökte du?
-Har du varit på Target mycket? Gillar du Bath and body works?
-Ska du åka och Black Friday shoppa? :)

Ha det så bra! Din blogg är fantastisk!

Svar: TACK så mycket!! :)
Sara Tyngel

2013-11-25 @ 16:51:57
Postat av: Emilia

Hej!
Jag har lite frågor om själva livet i USA i jämförelse med hur vi lever i Sverige. Hur funkar det? Skoltider? När äter man middag, hur ser middagen ut? Skaffade du vänner fort när du kom till USA? Var det något du har gjort som du har ångrat, t ex hade för höga förväntningar etc.
Jätte grym blogg föresten :D

2013-11-25 @ 18:42:29
Postat av: Emilia

Hej!
Jag har lite frågor om själva livet i USA i jämförelse med hur vi lever i Sverige. Hur funkar det? Skoltider? När äter man middag, hur ser middagen ut? Skaffade du vänner fort när du kom till USA? Var det något du har gjort som du har ångrat, t ex hade för höga förväntningar etc.
Jätte grym blogg föresten :D

Svar: Åh TACK så mycket!! :)
Sara Tyngel

2013-11-25 @ 18:43:07
Postat av: Anonym

Vad saknar du mest med Sverige? förutom familj och vänner? :)

2013-11-25 @ 19:04:23
Postat av: emelie

Kan du inte presentera din värdfamilj med bilder och text? Även ditt nya hus? :)

2013-11-26 @ 06:06:48
Postat av: Matilda

Hej, får du jobba för din orginasation?? Jag kommer troligen åka till USA med STS och där får man inte jobba p.g.a visumet. Är det lätt att jobba svart tex sitta som barnvakt?? Tacksam för svar! Grym blogg

Svar: Tack så mycket! :)
Sara Tyngel

2013-11-26 @ 13:51:33
Postat av: Anonym

Är de populära i din skola snygga? Asså ser dom typ ut som huvudpersonerna i mean girls?';p

2013-11-26 @ 14:44:23
Postat av: Emma

Hej! Är det mycket man inte får göra i USA när man är under 21? Alltså finns det lagar att man t.ex. inte får vara ute efter en speciell tid? Har din värdfamilj mycket regler??
Älskar verkligen din blogg!!

Svar: Åh tack så mycket!! :)
Sara Tyngel

2013-11-26 @ 17:35:41
Postat av: Anonym

Såg att du hade bytt värdfamilj? Varför? :/
Och jag ska nog åka till USA. Jag är dock väldigt beroende av trygghet, mina föräldrar ich mitt hem. Men det är dels därför jag vill åka för att bli mer självständig. Tror du jag kan klara det? Är de svåraste dagarna värt det?

2013-11-26 @ 21:50:47
Postat av: Anonym

Är det många som festar? Jag är en rökare och har tänkt åka till USA nästa år, vad tycker det om rökning där? Kan man röka vid skolan? Är det många som röker över huvudtget? Gaah fett nervös

Svar: Tar upp din fråga i frågestunden till helgen :)
Sara Tyngel

2013-11-27 @ 10:08:46
Postat av: Anonym

Har blivit bjuden på "dejt" än? har hört att amerikanare ofta gör sånt.
Är det många fester med alkohol inblandat?
Är ditt utbytesår som du föreställt dig?
Hur är killarna där?
Kan du lägga upp bild på din nya värdfamilj?







Din blogg är lätt bästa utbytesbloggen detta år!


2013-11-30 @ 13:11:34
Postat av: Anonym

Har blivit bjuden på "dejt" än? har hört att amerikanare ofta gör sånt.
Är det många fester med alkohol inblandat?
Är ditt utbytesår som du föreställt dig?
Hur är killarna där?
Kan du lägga upp bild på din nya värdfamilj?

Din blogg är lätt bästa utbytesbloggen detta år!



Svar: Tar upp dina frågor i frågestunden :) Men åh, TACK så jättemycket!! Gud vad glad jag blir!
Sara Tyngel

2013-11-30 @ 13:11:49
Postat av: Anonym

Hur är det med typ alkohol och sex och sånt? Pratar man mycket om det? Är de liksom, mogna?

Svar: Tar upp din fråga i frågestunden :)
Sara Tyngel

2013-11-30 @ 23:46:38
Postat av: Anonym

Hej!
Är det lättare att få ett högt betyg i USA än vad det är här i Sverige?
Var skolan som du föreställt dig?

Tack så mycket för en jättebra blogg! Ha det bra :)

Svar: Tar upp frågorna i frågestunden! Kul att du gillar bloggen! :)
Sara Tyngel

2013-12-01 @ 09:39:24
Postat av: Anonym

vad är de/den största skillnaden mellan USA och Sverige i skolan och samhället?

Svar: Tar upp frågan i frågestunden :)
Sara Tyngel

2013-12-01 @ 13:15:00
Postat av: Anna

Har du hittat nån församling/kyrka att gå till? I början skrev du att du letade, men sen har jag inte läst nåt om det.

Kul att läsa om hur du har det!

Svar: Ingen av mina värdfamiljer har varit troende och med allt annat som händer här borta har det helt enkelt inte blivit av att jag har gått till någon kyrka. Min värdmamma tog dock upp det idag så vi ska troligtvis gå och prova någon kyrka här i närheten ganska snart! Kul att du läser den! :)
Sara Tyngel

2013-12-01 @ 18:23:36
Postat av: Sara

Du har ju samma lektioner varje dag om jag har fattat det rätt, är det så för alla? Blir inte det lite långtråkigt att ha samma sak varje dag? Din blogg är jäättebra! :)
(och jag heter också Sara haha)

Svar: Haha tack så mycket Sara, tar upp din fråga i frågestunden :)
Sara Tyngel

2013-12-01 @ 19:33:09
Postat av: felle

-Hur tänker du kring att komma tillbaka till Sverige igen och att alla dina vänner tagit studentet?
-Vad är det värsta/bästa med USA?
-Vad var det egentligen som hände i din förra värdfamilj?
-Har fått några känslor för någon av killarna omkring dig? Alla verkar ju tycka bra om dig! Eller känner du att det inte är värt att satsa på pga att du åker hem snart igen?
-Hur ofta pratar du med din familj hemma i Sverige?
-Vad gillar du bäst, svenska killar eller amerikanska? Motivera :D
KRAM

Svar: Tar upp dina frågor i frågestunden :)
Sara Tyngel

2013-12-01 @ 21:03:42
Postat av: Anonym

Vad tycker dom om sex? Har man sex, får man typ ett rykte eller något? Jag har verkligen ingen aning och är lite nervös inför det när jag åker.

Svar: Alltså jaaa haha.... har du sex med flera personer är det klart du får ett rykte precis som hemma, håller du dig till samma så klarar du dig fint från rykten och skvaller!
Sara Tyngel

2013-12-04 @ 08:48:01

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0