Stipendiefonder

Sådär, här har ni alltså inlägget med några stipendiefonder. Har skrivit med fondernas ändamål och sådär så ni ser lite vad som behövs för att söka de olika stipendierna. Jag har inte sökt alla dessa fonderna, utan jag tog med några av de jag vet finns. Som ni ser behövs det att man bor på ett visst ställe och sådär för att beviljas en del stipendier.
 
Jag har valt att ta bort några av dom största då ni säkert har koll på dem, och de är otroligt svåra att få! Jag har kontaktuppgifter till nästan alla fonder om det är så att ni inte orkar googla fram det. Glöm inte att kolla upp VAD de olika fonderna efterfrågar i sina ansökningar, och under vilken tid på året de tar emot ansökningar samt vilka kriterier man ska uppfylla för att kunna söka stipendiet.
 
Ingeborg och Oscar Melins stiftelse
Stipendie och bidrag till barn och ungdom för deras utbildning och uppfostran. Kan sökas av enskilda personer bosatta i Sverige.
 
Per och Helena Dreijers stiftelse för allmännyttiga ändamål
Delar ut stöd eller bidrag för att främja vård och uppfostran av barn eller ungdom samt för att främja religiösa, välgörande, sociala, idrottsliga eller andra därmed jämförliga kulturella eller eljest allmännyttiga ändamål.
 
Stiftelsen syskonen Märta Norling och Henrik Nilssons fond för utbildning och fostran samt behövande
Ändamålet är att utan begränsning till viss familj, vissa familjer eller bestämda personer främja utbildning och uppfostran av barn och ungdom.
 
Tage Erlanders stiftelse för internationellt samarbete
För dig som ska åka till ett utvecklingsland och vars studier är ägnade att främja socialdemokratins allmänna mål om solidaritet, jämlikhet, fred och frihet. 
 
Skandiastiftelsen/Amphionstiftelsen
Stiftelsernas syfte är att lämna understöd för religiösa, välgörande, sociala, politiska, konstnärliga, idrottsliga eller andra därmed jämförliga kulturella eller eljest allmännyttiga ändamål.
 
Stiftelsen Magdeburg
Stiftelsen Magdeburg delar ut stipendier till sökande som ska börja eller går på gymnasiet. Den sökande ska vara folkbokförd i Uppsala kommun och vara svensk medborgare. Vid fördelning av stipendiemedlen tas hänsyn till den sökandes lämplighet för sin avsedda utbildning och ekonomiska möjligheter.
 
Gull & Stellan Ljungbergs stiftelse
Stiftelsens syfte är att främja studier på gymnasial och eftergymnasial nivå. Stipendiemedlen är främst avsatta för studier utomlands, där studierna förenas med språk. De sökande bör vara boende/studerande i Uddevallas eller Trollhättans kommun.
 
Willianska Stiftelsen
Stiftelsens ändamål är att beträffande barn och ungdom från Göteborg främja vård och uppfostran eller lämna understöd för beredande av undervisning eller utbildning. Styrelsen prioriterar i första hand de studenter i utlandsstudier som inte kan erhålla studiemedel och lån från CSN.
 
För att hitta fler stipendiefonder rekomenderar jag att ni använder er av sidan globalgrant (LÄNK). Det är där jag har hittat de flesta av fonderna. Du måste ha ett lånekort på ett bibliotek för att kunna logga in dock. Men det är en väldigt bra sida som är lätt och gratis att använda, så prova den!
 
Hoppas någon får nytta av någon av fonderna i alla fall! Vet utbytesstudenter som har fått stipendier från några av fonderna, och det skadar ju aldrig att söka!
Lycka till med sökandet, och bara fråga om det är något ni undrar om själva ansökan eller något!

Kommentarer
Postat av: JESSICA

Jättebra inlägg! :) Jag skulle vilja ha kontaktuppgifter för de tre första stipendierna om du har lust att skicka dem (går bra till e-post). Har även sökt en del stipendier själv så om du vill så kan du få lite andra tips tillbaka (om du nu inte redan har sökt vissa av dem)?

Kram!

Svar: Klart jag kan skicka dom! Men min mejl krånglar lite så säg till igen om det är så att du inte får det! Kan skicka all information jag har om dom, har lite om vad som ska vara med i ansökan o när man kan ansöka och sådär. Jag behöver faktiskt inte söka några stipendier, vet inte riktigt hur alltså men jag har lyckats jobba ihop alla pengar jag behöver, och genom att jobba sommaren kommer jag få ännu mer :D Men tack ändå, gulligt av dig! Kram!
Sara Tyngel

2013-03-21 @ 20:19:34
URL: http://Jessicainthestates.blogg.se
Postat av: Emelie

tack så jättemycket för inlägget! :D
har hittat lite olika nu som jag ska söka!!
men på den första står det "Stiftelsens ändamål är att den årliga avkastningen skall användas till hyreshjälp, vård vid sjukdom eller annan dylik hjälp åt inom församlingen boende behövande ålderstigna, företrädesvis sådana, tillhörande kategorin pauvres honteux." när jag hittade den :S

Svar: åh vad kul att det uppskattades! :D hoppas du beviljas något av dem! en del fonder ändrar syfte varje år, när man kunde söka i höstas va det deras syfte, men då kan det vara så att de tyvärr ha bytt nu. hoppas du har några du kan söka iaf! :)
Sara Tyngel

2013-03-22 @ 21:26:08
URL: http://emelieelsa.se
Postat av: lettersfrom.blogg.se

Heej Sara!
ÄR kompis med Hanna, Tilda och Sofia som du känner om jag fattat det hela rätt? Anyway, vad kul för dig att du ska få åka iväg till hösten, är sååååå avundsjuk hade gärna också åkt! Slank in på din blogg nu nyligen så har inte hunnit läsa så mycket men tänkte bara fråga om du fått värdfamilj och sånt än?
kram

Svar: Det stämmer, jag känner dom! :) Jag har inte fått värdfamilj eller så än, väntar för fullt! Mina papper åkte med första lasten i december, så hoppas på att få placering snart. Är så sjukt taggad på att få veta vart jag ska! Kikade in på din blogg, sjukt fin måste jag säga! Kram
Sara Tyngel

2013-04-06 @ 11:54:10
URL: http://lettersfrom.blogg.se/
Postat av: Anton

Hej!

Jag undrar samma som Jessica, om det finns möjlighet att få adresser och kanske mer info till de tre första stipendierna. Har letat runt men hittar inte mycket info om dem förutom från dig.

Vore väldigt tacksam om jag kunde få hjälp.

Mvh Anton

Svar: Valde att svara i ett inlägg i stället så fler kan se om någon annan undrar, bara så att du inte missar det! Säg till om du undrar över något mer så ska jag se om jag kan kolla upp det :)
Sara Tyngel

2013-05-26 @ 18:31:36

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0