Skillnader Sverige - USA

 
* Allt är större. Och då menar jag verkligen allt! Sängar, bilar, portioner, människor, you name it!
* Trucks. Varje amerikansk familj äger minst en truck, man ser dom verkligen överallt!
* Man packar inte varorna själv. När man handlar i mataffärerna så packar man aldrig ner sina varor själv i matkassarna, utan det är någon i personalen som står i varje kassa och packar ner varorna åt en. Står det ingen där så sitter personen i kassan och packar ner alla varor i stället för att låta kunden göra det själv.
* Man får ta med maten man inte äter upp. Om man är på restaurang och inte orkar äta upp maten (vilket man oftast inte gör för portionerna är enorma!) så kan man få be om att ta med sig resten hem i lunchlådor.
* Drive Thru. Här finns det inte bara Drive Thru till typ McDonalds och andra snabbmatsrestauranger, utan här har de dessutom Drive Thru till apoteken och bankerna.
* Trevliga människor. Alla amerikanare är så sjukt trevliga, hälsar alltid och frågar hur man mår osv. Sjukt stor skillnad mot hur det är i Sverige!
* Hur många olika sorter som helst av allt. Alltså när man ska gå och handla här så är det inte som i Sverige att de har några sorter av varje och kanske en halv hylla med flingsorter. Här har de två långa hyllor med flingor, chipsen tar upp nästan tre hyllor och de har så stört många olika sorter av allting!
* Maten. Såklart, maten här är mycket onyttigare än den i Sverige, och folk äter ute på restaurang betydligt oftare än hemma. Min familj är dock ganska nyttig och det går att hitta nyttiga alternativ i affärerna så de har blivit bättre på det, men finns fortfarande alldeles för mycket onyttig mat här.
* Storleken på människor. Sorgligt att behöva säga det men ja, människorna här är större än i Sverige.
* Folk använder bara gaffel. Vet inte om det bara är min värdfamilj som gör såhär men har märkt det på restauranger också, folk använder bara gaffel när dom äter. Vilket jag tycker känns väldigt konstigt eftersom jag är van vid att äta med både kniv och gaffel.
* Alla ungdomar har bil. Eftersom åldersgränsen för körkort här är 16 så kör nästan alla ungdomar och de flesta av dem har dessutom en egen bil.
* Man lagar inte lika mycket mat. Hemma äter man ju ett eller två lagade mål mat varje dag, här är det inte ens säkert att man äter ett. Kan återigen vara min värdfamilj som gör så men tror det är ganska lika i andra amerikanska familjer också. Man äter en hel del mackor och liknande i stället för att laga riktig mat.
 
Det här är bara några skillnader som jag har märkt under den korta tiden jag har varit här. Kommer antagligen att upptäcka betydligt fler saker under det kommande året!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj vad du nästan har kopierat rakt av :p

http://aventyras.blogg.se/2013/august/skillnader-sverige-nebraska-2.html#comment

Svar: Är väl kanske inte så konstigt att vi hittar samma olikheter när vi kommer från samma land till USA, men jag läser faktiskt inte hennes blogg så det var inte meningen. Tar du illa upp så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för det!
Sara Tyngel

2013-08-13 @ 07:36:20
Postat av: Axel Ericsson

Jag har också fått uppleva det där med gaffeln! Både när vi åt ute och när vi har ätit hemma. Vad ska man göra av vänsterhanden?

Svar: Haha ja men eller hur, asjobbigt ju!!
Sara Tyngel

2013-08-13 @ 18:48:02
URL: http://axelericsson.blogg.se/
Postat av: Freedomtravel

Jag har faktiskt aldrig varit i USA, men det är precis som jag förväntat mig. Fast det där med att bara äta med gaffel hade jag inte hört...

Svar: Ja dom flesta fördomarna jag hade när jag kom hit har faktiskt blivit bekräftade! Det där med gaffeln är nog inget som alla amerikanare gör men vet att fler utbytesstudenter har känt igen sig!
Sara Tyngel

2013-08-13 @ 22:06:59
URL: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0