Svar från Frågestunden Del 2

Hur mycket kontakt hade du med Sverige?

- Skypeade med familjen kanske någon gång i månaden, mindre än så på slutet. Hade kontakt på facebook eller viber kanske någon gång i veckan, vännerna blev det lite då och då. Försökte ha fokusen på USA och inte det som hände här hemma.

 

Min dröm är att bli utbytesstudent men nu när jag varit i England i 3 veckor har jag märkt att hemlängtan är faktiskt väldigt jobbig.. Hade du mycket hemlängtan och om ja; hur handskades du med det? 

- Bortsett från när jag hade problem med min gamla värdfamilj samt lite under julen så hade jag inte jätteproblem med hemlängtan. Försöker man fokusera på livet i USA och inte ha för mycket kontakt med Sverige och vara insatt i det som händer där så blir hemlängtan lättare. Bästa sättet att handskas med det är att känner man att man har hemlängtan så försöker man hitta något att göra, umgås med kompisar eller gör något med värdfamiljen. Fokusera på ditt liv i värdlandet i stället för att gå runt och tänka på vad som händer där hemma, det kommer inte hjälpa över huvud taget.

 

Cross country camp, helt klart en av de bästa veckorna på året!


Top 5 och not-top 5 med ditt år? 

Högst upp på listan står såklart saker som träffa Brennan och mina andra fina vänner men ska jag bortse från det så blir nog listan ungefär såhär. Svårt att välja top saker och även svårt att välja not-top, har varit med om så mycket grymt men har faktiskt inte haft så mycket motgångar!

Top 5:

- Cross Country Camp

- Hawaii

- Musikalföreställningarna

- Track season

- Min fina värdfamilj som tog mig in utan att känna mig när jag behövde en ny familj

 Not-top 5:

- Värdfamiljsbyte

- 5th hour English med mr Dulac

- Skador under cross country season

- Gå upp i vikt

- Hemlängtan under julen


Favoritämnet och lärare i skolan? 

- Får nog bli History Motivation med mr Allaire som jag hade första semestern. Choir med mr Moses var ju också helt klart en favorit tack vare alla fina vänner jag hade i den klassen!

 

Me and mr Moses sista veckan i skolan


Har du planerat att åka tillbaka till USA inom en snar framtid? 

- Jag hoppas på att kunna åka och hälsa på nästa sommar! Sen tar ju min värdsyster och flera av mina vänner graduation om två år så hoppas på att kunna åka tillbaka då också.


Har du fortfarande kvar den svenska accenten eller inte?

- På vissa särskilda ord eller ljud kunde man höra min accent men i slutet av året var den i princip borta, de flesta sa att de inte hörde min accent alls mot slutet och när jag träffade nya människor så sa dom att dom inte kunde höra att jag hade en accent över huvud taget. Nu när jag har pratat svenska ett tag har nog min svenska accent kommit tillbaka dock. 

 
Är det tufft dem första veckorna i skolan eftersom t.ex biologin är på engelska? 

- Jag tog ju bara easy classes så för mig var det inte särskilt tufft i skolan på grund av språket, var ju liksom inte så många nya komplicerade ord. Tog ju dock matte i en vecka och den hängde jag inte med på alls på grund av alla nya ord. Det enda som var jobbigt var att man blir så otroligt trött av att behöva fokusera på språket hela dagarna för att hänga med.

 

Kan du lägga upp bilder på kvarteret i USA? älskar verkligen deras riktiga amerikanska kvarter! 

- Har inga bilder på mitt nya kvarter och det är ju lite svårt att fixa nu men HÄR har du bilder som jag tog vid mitt första hus i början av året.


Vad var känslan när du lyfte från usa? Och landade i sverige? 

- När jag lyfta från USA kände jag mig mest tom, kunde inte fatta att mitt år redan var över och att jag skulle lämna mitt andra hem. När jag landade i Sverige var jag mest trött på allt krångel och ville hem och sova.


Kan du göra som en sammanfattning av varje månad? (Skulle vara grymt kul!) 

- Det kan jag absolut fixa!

 

Liknader och skillnader mellan länderna! 

- Har gjort tre delar med likheter och skillnader under året, du hittar dom HÄR, HÄR och HÄR.

 

Ska du fortsätta springa här i Sverige? ;) 

- Haha ja det ska jag faktiskt! Inte varje dag dock men några gånger i veckan, ska springa Color Me Rad i Göteborg i augusti och sedan har jag blodomloppet två dagar senare så jag har lite att träna för.

 

Jag under ett cross country race at Cass Benton

 

Kan du göra en videoblogg helt på engelska? :D 

- Absolut, kom gärna med förslag på vad jag ska prata om så fixar jag det!

 

Var det som du hade förväntat dig eller bättre/sämre? motivera gärna ditt svar. 
Kan du inte försöka sammanfatta hela ditt år i ett inlägg, månad för månad asså med bilder och text? :) 

- Försökte att inte ha några förväntningar så på så sätt blev det ju automatiskt bättre! Hade gärna sluppit att byta värdfamilj, men jag fick uppleva alla de saker jag ville uppleva, jag fick resa och se i alla fall några av dom ställena jag ville besöka och jag hade en otrolig tur när det gällde skola, andra värdfamilj samt vänner. Det ska jag absolut fixa!

 

Kan du skriva en exempelvecka ur xc-träningssynpunkt? Alltså hur långt ni sprang, vilka intervaller och så? Jag ska nämligen åka till Minnesota i augusti och springa xc och vill gärna veta hur träningen kan se ut! 

- Träningen såg väldigt olika ut beroende på vart vi var i säsongen och vem man var som person men ska försöka komma ihåg även om det var ett tag sedan xc säsongen! Tänker att jag förklarar hur det var i mitten av säsongen då det var då vi alla var i som bäst form och dom körde som hårdast med oss. Början av säsongen gick ut på att bygga upp konditionen och i slutet skulle vi bara bibehålla det så då var det mest easy running. Men en vanlig vecka under xc säsongen bestod av meet antingen tisdag eller lördag, dagen innan meet hade vi ofta mid-distance run vilket var ca 30-40min för min grupp och dagen efter var ofta easy running så typ 20-25min. En dag brukade vi ha long distance vilket var 50min-1 timme. Två dagar brukade vi ha workouts och dom kunde se väldigt olika ut. Vi körde tempo runs (man springer till exempel 2x10min i en högre pace än en distance run), 1 minute hard 1 minute easy, 5x1000m, 2x800m+4x400m+4x200m, circuits osv. Kommer kanppt ihåg allt vi gjorde. Beroende på hur snabb man var och vilken form man var i fick man olika paces under workouts och man fick olika distance när vi hade distance runs. 


Kommentarer
Postat av: Emmy

Gick du upp i vilt även fast du sprang så mycket ?

Svar: Jag gick inte upp mycket om man jämför med andra utbytesstudenter och en del av det var ju muskler men ja, jag gick upp en lite i vikt trots all löpning!
Sara Tyngel

2014-07-08 @ 19:27:00
Postat av: Anonym

Pussades du och Brennan? Sa ni I love u till varandra?

Svar: Det är väl ändå en privat sak som jag inte tänker svara på.
Sara Tyngel

2014-07-08 @ 20:37:30
Postat av: Felicia Forsgård

Jag ska förmodligen till USA 15/16 och tänkte på det här med sporter osv. Jag skulle vilja springa som du gjorde men jag blir helt förvirrad ang "2x800" osv.. Förstår man enkelt vad dom pratar om under träningarna? För jag tror inte jag är hundra procent säker på engelska ord inom sporten, hehe.

Haha, hoppas du förstår vad jag menar.. Kram!!

Svar: Alltså löpning är väl den sporten där de har minst ord på engelska som man inte har hört innan. 2x800 är så enkelt som att man springer 2 stycken 800m, och även om man va lite lost i början kom man på allt ganska snabbt. Annars hjälper ju coachen självklart till! Det som va jobbigast var väl kanske att dom ju använder miles så i början visste man inte riktigt hur långt de va men man lärde sig ganska snabbt hur många km till exempel 4 miles va så oroa dig inte för att engelskan ska va jobbig, det kommer man in i snabbt! Kram!
Sara Tyngel

2014-07-09 @ 01:15:27
URL: http://fforsgard.blogg.se
Postat av: Sannah

Hej! Jag börjar första året på gymnasiet nu och funderar starkt på att fara ett år till USA efter första året! Mamma pratade om att sedan när jag har typ två veckor kvar i USA att mamma och pappa kommer ner och att jag får visa allt och att dom får träffa familjen och så. Vad tror du om det, eller alltså vad gjorde man typ sista veckorna?:)

2014-07-13 @ 12:45:23
Postat av: Sannah

Hej! Jag börjar första året på gymnasiet nu och funderar starkt på att fara ett år till USA efter första året! Mamma pratade om att sedan när jag har typ två veckor kvar i USA att mamma och pappa kommer ner och att jag får visa allt och att dom får träffa familjen och så. Vad tror du om det, eller alltså vad gjorde man typ sista veckorna?:)

Svar: Mina föräldrar kom ju och hälsade på när jag hade två veckor kvar, va kul att visa dom runt och låta dom träffa alla för då är det så mycket lättare för dom att relatera till allt när jag pratar om det nu i efterhand. Dock va det skönt att ha några dagar efter då jag va själv och kunde säga hejdå till alla, något att tänka på då det kan va jobbigt att ha familjen där och visa dom runt och umgås med vänner och säga hejdå till alla samtidigt. Sista månaden för mig va ju sommarlov då jag slutade tidigare eftersom jag va senior så jag umgicks bara med kompisar och vänner så mycket jag hann.
Sara Tyngel

2014-07-13 @ 12:46:13
Postat av: Alice

Hej!
Jag ska nog till USA 15/16 men jag är otroligt rädd att ångra att ha åkt. Att inte passa in i skolan, eller främst att behöva gå om och hemlängtan. Var detta ett problem för dig? Tänkte du på det mycket när du åkte?

Svar: Tro mig, när du väl är iväg kommer du inte ångra att du har åkt! Du kommer ha det bästa året i ditt liv! Jag hade inte så mycket hemlängtan men det är ju olika från person till person, jag kände egentligen bara av det runt julen. Att behöva gå om är inget som jag funderade över innan, visst det suger lite men jag fick ett grymt år och om några år spelar det ju ingen roll vilket år jag tog studenten!
Sara Tyngel

2014-07-13 @ 20:52:21
Postat av: Anonym

Vad var det som gjorde att det kostade så mycket när ni betalar flygbiljetterna själva utöver det ?

Svar: Önskar att jag hade kunnat svara på det för hur jag än räknar på det så får jag det inte att gå ihop över huvud taget! Sjukt hur dyrt det är egentligen
Sara Tyngel

2014-07-13 @ 21:13:29
Postat av: Alva

Hej! Missade frågestunden...
Men tänkte bara höra var visumkostnaderna blev för dig och t ex vaccinationskostnaderna? Ska hjälpa en kompis att göra en budget så hon kan övertala sina föräldrar om att få åka haha.
Kram!

Svar: Hej! Visumet gick nog på 2300kr tror jag med alla kostnader inräknade, sen är det ju resa till Stockholm och sådär också på det. Sprutorna kostade 510kr styck, jag tog tre stycken för Hepatit A+B. Kram!
Sara Tyngel

2014-07-15 @ 08:50:14
Postat av: Elin

Hej! Vill börja med att säga att din blogg har varit underbar att följa detta året! Jag ska själv iväg till USA nu i höst så har ett par frågor :)
Gick du till kyrkan någon gång med din värdfamilj?
Hur mycket kontakt hade du med dina närmsta (svenska) vänner?
Kram!

Svar: Åh va kul att du har gillat bloggen!! Min värdfamilj var katoliker men de gick i princip aldrig till kyrkan, vi gick bara två gånger och det var vid jul och påsk. Jag hade inte särskilt mycket kontakt med mina svenska vänner, ville fokusera på USA så smsade ju mina amerikanska vänner i stället för mina svenska liksom. Men skypeade med dom i grupp två gånger och sen hördes man väl på facebook kanske någon gång i månaden.
Sara Tyngel

2014-07-16 @ 23:13:36
URL: http://jomenwisth.blogg.se
Postat av: Alicia

Hej!
Har du fortfarande hand om utbytesstudent.se intervjuerna?
Skulle vara kul om ni kunde länka 14/15 studenterna! :)

Svar: Hej! Jag gav tillbaka ansvaret till Oskar när jag åkte till USA, han la dock inte upp de sista 13/14 profilerna så tvivlar på att han kommer lägga upp 14/15 profiler... Får se om jag mejlar honom och erbjuder mig att hjälpa till nu när jag är hemma igen.
Sara Tyngel

2014-07-17 @ 02:31:54
Postat av: Emma

Kan du inte berätta lite mer om din värdfamilj och dina närmsta vänner i ett videoinlägg på engelska? :))

Svar: Absolut det kan jag nog försöka fixa!! :)
Sara Tyngel

2014-07-26 @ 19:18:57
Postat av: Emma

Glömde fråga också, men funderar på att bli utbytesstudent, men det är pengarna jag undrar över, hur mycket kostade att "boka" det, och hur mycket tror du att du totalt har betalt för detta året? :))

Svar: Jag betalade 67 900kr i programavgift till YFU, tror dock dom har höjt priserna nu och sedan varierar det ju mellan olika organisationer också. Totalt för året landar det ju någonstans över 100 000kr, hade ju en Hawaii resa och lite annat att betala för också! :)
Sara Tyngel

2014-07-26 @ 19:21:26

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0