Svar från Frågestunden Del 1

Här kommer första delen med svar från frågestunden. Tack till alla er som har ställt frågor och tack för alla fina komplimanger jag fick om bloggen i samband med frågorna! Har ni några följfrågor så är det bara att ställa dom så svarar jag i kommentarerna. Var en del som undrade över om jag kunde göra en videoblogg på engelska och det är klart jag kan göra det, vill dock gärna ha lite tips på vad ni vill att jag ska snacka om. Vill ni att jag snackar lite överlag om hur high school fungerar? Ska jag prata om någon av resorna jag gjorde? Sporter i USA? Ni väljer helt enkelt! 

 

Har du jobbat när du var i USA också såsom du gjorde på McD eller hade du tillräckligt mycket pengar från början ?

- Man får inte jobba på det visumet man har som utbytesstudent mer än att typ sitta barnvakt och sånt så man får se till att ha tillräckligt med pengar innan man åker.


Hur lång tid tog det för dig att få vänner i USA? 

- Jag började med cross country min andra vecka i USA och sedan kan man väl säga att jag lärde känna laget på riktigt och började få vänner när vi åkte på camp med laget min tredje vecka. Amerikanare är väldigt öppna så är man öppen själv samt joinar någon sport eller liknande så är det ganska lätt att träffa vänner.

 

Hur träffades du och Brennan? Alltså, hur fick ni sån bra kontakt osv? c: 

- Han var ju med i mitt cross country lag så började känna honom ganska tidigt, han blev snabbt en av mina närmsta vänner här. Sedan sen typ december har vi umgåtts väldigt mycket bara vi två och inte bara med vår grupp med vänner, vi gick ju på bio typ 12 gånger under våren och sådär lol. Så ja vi träffades genom laget och han blev en av mina bästa vänner från det här året. 

 

Hur var din första dag på High School?

- Kommer ihåg att den var väldigt förvirrande, så mycket nya intryck och människor och allt sånt där. Gick vilse hela tiden och var förvirrad av både språket och alla nya regler osv. HÄR har du ett mer detaljerat inlägg om hur min första dag i High School var!

 

Outisde the main entrence to Dakota High School 
 

Tog det lång tid innan du kände dig som 'en i familjen' i din värdfamilj? 
- I min första värdfamilj kände jag mig aldrig riktigt som en i familjen trots att jag levde där i tre månader och det var ju också därför jag flyttade ur. I min andra värdfamilj kom jag däremot in ganska snabbt, kan dock inte riktigt säga hur lång tid det tog!

 

Är du allergisk mot någonting? Hehe! 

- Lol nej det är jag inte.

 

Hej! 
Tänkte fråga lite om pengar bara. 
Typ hade du ett amerikanskt bankomatkort eller ditt svenska? Och hur får man ett amerikanskt ifall det är det man behöver? 
Och även, hur gjorde du med pengar? Hade du hela summan med allt du skulle använda under hela året på kontot från början, eller typ förde dina föräldrar över varje måndad? För jag menar det är kanske svårt att hålla nere på pengarna i början om man har 30 000 på kortet...

- Jag använde mitt svenska VISA kort under året och det funkade utan problem! Vet att en del fixade amerikanska bankkonton och då går man ju bara till banken när man kommer till USA och fixar det. Jag betalade ju själva året själv och sedan stog mina föräldrar för fickpengar så dom skickade pengar till mig varje månad när jag behövde. Är det så att man står för pengarna själv så är det ju som du säger ganska svårt att hålla i pengarna om man har allt på kortet på en gång så då skulle jag i stället göra så att jag skapade ett konto som jag förde över pengar från till kortet varje månad när jag behövde mer.

 

Vad använde du för resväska? Jag håller på att välja ut en tills jag ska åka men du kanske har några tips..

- Jag hade bara en enkel som jag köpte på ICA Maxi av märket Cavalet, man behöver inget speciellt liksom. Fördel dock om den är stor och hyfsat lätt.


Blev ditt utbytesår så som du tänkt dig? 

- Jag försökte att inte ha några förväntningar innan jag åkte men jag är mer än nöjd med mitt år och kan lätt säga att det var det bästa året i mitt liv! Klart jag gärna hade sluppit problem med värdfamiljen och allt sånt men annars kunde jag nog inte haft ett bättre år!


Tror du att du någon gång i framtiden kommer att åka tillbaka och hälsa på din värdfamilj, vänner o.s.v.? 

- Jag hoppas på att komma tillbaka och hälsa på nästa sommar, beror väl på hur det ser ut med jobb och sådär. Annars vill jag tillbaka om två år då min värdsyster samt många vänner till mig tar graduation.


Vad var det bästa med året? 

- Svårt att säga då jag fick vara med om så otroligt mycket men bortsett från att bli en del av den amerikanska kulturen och lära känna Brennan och mina andra fina vänner får jag nog säga resan till Hawaii, har ni chansen att åka på den eller resa över huvud taget så ska ni helt klart göra det!

 

Marthe, Beate and Me when we went surfing in Hawaii 


Kommer du att ha kvar bloggen och fortsätta blogga om din vardag nu när du är hemma igen? 
- Har inte bestämt något än och om jag fortsätter blir det nog inte på den här bloggen men beror väl på om det finns intresse för det, mitt vardagsliv här hemma i Sverige är väl inte jätteintressant egentligen.

 

Hur gjorde du med mobil i USA? Pratade nyss med min mamma som sa att man köper SIM-kort och telefon som i ett paket. Jag har en iPhone som inte är låst så jag vill ju bara köpa ett SIM-kort/abonnemang. Vet du hur det funkar? :)

- Du kan fixa ett nytt amerikanskt abonnemang till din mobil när du kommer till USA, det går ju inte ha kvar sitt svenska abonnemang men du behöver ju inte heller köpa ny mobil. Jag hade ett abonnemang från T-Mobile när jag var i USA.

 

Jag ska åka iväg till USA nu om bara några veckor och har en liten fråga om kontakt med vänner och familj i Sverige. Man får ju höra hela tiden från sin organisation att man inte ska ta kontakt med folk hemma i Sverige så ofta, men hur gör man med sociala medier och så. Kik, Instagram, facebook osv används ju i USA också. Hur har det varit för dig? Har det liksom blivit problem med att kompisar har kontaktat dig eller att det har varit jobbigt att se hur kompisar har det? 
Jag tänker framför allt på facebook, att det kan vara jobbigt att ständigt bli påmind om de där hemma. Har hört om nån som ska göra ett nytt facebook-konto, men det känns kanske lite omständigt och kanske inte ens behövs. 
- Jag har fortsatt med sociala medier och allt sånt precis som vanligt, har inte tyckt att det var jobbigt att ha kvar vännerna och det är ju bara kul när folk kontaktar en! Tycker absolut inte att du ska skaffa ett nytt facebook-konto, när man kommer hem igen är det ju roligare och smidigare att ha både svenska och amerikanska vänner på samma ställe. Även om man har vännerna på alla sociala medier så behöver man ju inte snacka med dom om det är så att man tycker att det är för jobbigt med hemlängtan. Jag snackade inte med mina sådär jättemycket men så hade jag inte heller så mycket problem med hemlängtan under mitt år så även när jag gjorde det så var det inte jobbigt liksom.

 

Kan du lägga ut en video eller något när du pratar så att man kan höra hur bra du har blivit på engelska? 
Och hur känns det att prata svenska nu, råkar i prata på engelska ibland och känner du att du typ har blivit "sämre" på svenska efter detta året? :))

- Det kan jag absolut fixa om ni kommer med förslag på vad jag ska snacka om! Nu när jag har varit hemma ett tag går det bättre men jag blandade in engelska hela tiden i början och min grammatik och sådär har helt klart blivit sämre i svenskan nu när jag har varit borta. Mina vänner är på mig hela tiden för att jag blandar in engelska ord när jag pratar, dom har en del uttryck på engelska som jag tycker fungerar så mycket bättre än dom svenska lol så använder hellre engelskan! 

 

Jag kommer åka till Australien på utbytes år, men är lite "rädd" för avresan! Vet att man kommer gråta en del osv, men vad gör jag om jag får panikattacker. Jag SKA åka men hur kontrollerar jag mig på dagen med stort D! 

- Även om jag såklart grät på flygplatsen och även grät lite på planet när det lyfte så var jag mest taggad på att få komma iväg så det var inget större problem för mig. Du kommer ju komma tillbaka om 10-11 månader, det är inte så lång tid och tro mig när jag säger att lämna Australien kommer vara betydligt jobbigare än att lämna Sverige. Tänk bara på allt som du har framför dig så blir det lättare!


Finns det något som du saknade i USA som du önskade att du hade packat? Fanns det något som du tog med dig som var onödigt? Jag åker till Minnesota i augusti och har sjukt svårt att börja planera packning!

- Kommer ihåg att jag tyckte packningen var riktigt jobbig innan jag åkte men kände ändå inte att det var något som jag saknade. Hade med mig alldeles för mycket kläder, man behöver egentligen bara ta med sig sina favoritkläder för man shoppar sjukt mycket där. Minnesota är ju sjukt kallt på vintern så om du inte vill köpa nya vinterkläder kan du ju ta med dig det, det tar dock sjukt stor plats så jag hade med mig mina vinterkängor och ett annat par vinterskor och så skickade min mamma mina vinterkläder när jag behövde dom.

 

Hur blir det mellan dig och Brennan nu när ni bor på varsin halva av jordklotet?

- Vi valde att inte köra på distans. Vi har snackat nästan varje dag sedan jag kom hem för jag saknar honom något sjukt och han har också kämpat en hel del men det hade inte funkat. 

 

Me and Brennan at prom 

 

Var det något du ångrade att du packade/inte packade? 

- Saknade inget men hade verkligen inte behövt ta med så mycket kläder, använde inte hälften utan köpte ju nytt där.

 

Hur gammal är Brennan? :)

- Han är född 96 och blir 18 i oktober så han är ett år yngre än mig.


När man mellanlandar behöver man hämta väskan och checka in den igen? 

- Det beror på om du har en mellanlandning i USA eller inte. Åker du direkt från en flygplats i Europa till din slutdestination i USA så som jag gjorde behöver du inte checka om den, mellanlandar du i USA så måste man gå igenom alla kontroller och sedan checka om sin väska.


Hur är matten i USA? Vad är skillnaden mellan de olika kurserna? 

- Alltså jag tog ju bara matte i USA i en vecka så kan väl inte säga så mycket om det, jag tyckte nämligen den var för svår så droppade den lol. Dom är i alla fall betydligt bättre på matte än vi är i Sverige. Sophomores som var tre år yngre än mig tog matte som var svårare än det jag tog i Sverige. Jag tog Algebra 2 och dom flesta av mina vänner som var seniors tog antingen pre Calc, Calc eller AP Calc men jag kan inte riktigt skillnaderna mellan kurserna tyvärr. Vet bara att AP Calc är en AP class och kan räknas som college credit och jag tror inte pre Calc är riktigt lika svår som dom andra två.


Hur svårt är det med engelskan i början? 

- Förstå var inget problem, det var mest att få fram det man ville säga som var lite svårt ibland. Plus att man blir otroligt trött i början då man måste fokusera otroligt mycket för att hänga med. Men engelskan är inget att oroa sig för riktigt!


Får man ta med sig mobilen till ambassaden? 

- Nej det får man inte, man får lämna ifrån sig allt utom papprena när man går igenom säkerhetskontrollen innan ambassaden.


Kommentarer
Postat av: Texasfrun

Gud vad spännande allt låter! Mitt unga jag blir riktigt avundsjukt. :)

2014-07-07 @ 22:38:17
URL: http://texasfrun.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0