En fråga

Hej! Jag funderar på att åka iväg precis som du om typ några år. Jag är dock 99 och vet inte vilket år jag ska åka. Alltså direkt efter grundskolan eller om jag ska vänta några år in i gymnasiet. 
Vad betalar man ungefär till  YFU för att åka iväg och hur samlade du ihop pengar till det? 
Var det lärt att skaffa vänner? Gick du i någon typ sport i skolan? Kan man gå tennis och va med i hejarklacken? Är så taggad på att åka iväg och tänker mig att det ska vara precis som i serier, typ one tree hill. Är det så? Tacksam föe svar! Btw sjukt bra blogg
Först och främst, sjukt kul att du gillar bloggen! När det gäller vilket år man ska åka så beror det mycket på hur man är som person, jag hade aldrig varit mogen nog att åka efter nian och klara ett helt år med alla svårigheter man går igenom här borta långt bort från tryggheten hemma i Sverige utan jag kände att det var bra att få två år på gymnasiet för att mogna. För min del känns det även väldigt skönt att bara ha ett år kvar när jag kommer hem, hade aldrig orkat med att ha två år kvar. När jag åkte var priset 68 900kr, vet dock att dom har höjt priset så i år tror jag att det ligger på 76 900. Jag sparade så mycket jag kunde från studiebidraget varje månad i två år, önskade mig pengar i julklapp och födelsedagspresent och sedan kom större delen av pengarna från mitt jobb på McDonalds samt ett bidrag från farmor och farfar.
Jag tycker det har varit svårt att hitta riktiga vänner, lära känna folk är inte svårt och alla är väldigt nyfikna på en i början och sådär men sedan gäller det att hitta vänner som finns kvar även när man inte är så ny och "intressant" längre. Amerikanare är också väldigt älskvärda eller vad det nu heter på svenska (nu när man har varit här ett tag tappar man den normala svenskan och börjar i stället använda ord jag aldrig skulle ha använt annars) och det är lite svårt att veta vart man har dom då de lätt säger en massa men sedan kanske inte riktigt menar det. Men är man bara framåt och ser till att ta tag i att hänga med folk så ska det inte vara så svårt att hitta vänner! Jag körde cross country i höstas, nu är jag i musikalen och kör indoortrack samt att jag kommer köra track i vår. På min skola är cheerleading på hösten eller vintern (tävlings cheer är under vintern) och tennis för tjejer är på våren så ja, om din skola har de sporterna så borde det gå att göra samtidigt.
Om det är som i One Tree Hill skulle jag väl säga är både ja och nej. Man ser en del likheter från high school filmer med typ grupperingar och sådär samt att det faktiskt är en hel del drama på high school. Sen får man ju uppleva footballgames (basketballgames för OTH då), homecoming, prom, graduation och såntdär. Men samtidigt är ju det där film och film och verklighet stämmer väl aldrig riktigt överrens.
 
Långt svar som vanligt men jag kan helt enkelt inte snacka för mycket om vad jag får uppleva här borta! Som vanligt: ställ frågor om det är något ni undrar över! Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0