Årsresumé

Här kommer ett litet (ganska långt) inlägg med en kort resumé med några höjdpunkter från 2013. Att mängden bilder och händelser blev fler när jag kom till USA ser jag bara som positivt, hoppas på att mina sista fem månader här fortsätter likadant! 2013 har överlag varit ett väldigt bra år för mig och jag ser fram emot att se vad 2014 har att bjuda på!
 
Januari
Firade in nyåret på UNITE med ca 1000 andra människor och däribland mina fina vänner, var en grym kväll med dans och gött häng. Annars hände det inte så mycket den första månaden av 2013, jag och Leo hade vår första agility tävling, vi åkte till Göteborg med klassen och jag jobbade en hel del samt försökte få in så mycket tid som möjligt med mina vänner. Hade en studiedag då jag gick ner till Vättern och fotade härliga vinterbilder.
 
Februari
I februari blev åkte jag iväg på det årliga skidlägret till Trysil för sjätte året i rad. Grym skidåkning och härligaste vännerna, var en riktigt grym vecka helt enkelt! Hade bibel-pizza kväll tillsammans med XL och pluggade en hel del. Åkte även till Göteborg för en första utbytesträff där jag träffade flera goa människor som jag har kontakt med här borta trots att vi är utspridda lite överallt i både USA och på andra håll i världen.
 
 Mars
Mars var även det en ganska händelselös månad som mest fylldes av plugg, jobb och häng med vänner. Två av mina närmsta vänner Oskar och Jacob fyllde 18 och vi i gänget passade på att överraska dom med tårta. Månaden avslutades med att det blev påsklov och jag bodde då själv hemma hela veckan och spenderade större av tiden på McDonalds då det var bilmässa och fullt med folk.
 
April
Mycket firande blev det den här månaden! Mina fina klasskompisar Nora och Cornelia fyllde 18 och det firades i skolan med fika och serpentiner. Min lillasyster fyllde 10 och sedan hade Jacob och Oskar sin gemensamma 18-årsfest vilket var väldigt lyckat! Jag och Evelina tog longboards ner till Domsand och satt och solade i den varma vårsolen som låg på ordentligt trots att det fortfarande var is på Vättern. Annars jobbade jag otroligt mycket i april men jag hann även med en andra utbytesträff i Göteborg där jag träffade både nya och gamla ansikten samt pratade om det spännande äventyret som då fortfarande låg framför oss. Handboken för utbytesstudenter damp ner i brevlådan och jag blev bara mer och mer taggad på USA.
 
Maj
Firade valborg tillsammans med grymmast gänget hemma hos Jonatan, vi grillade för första gången det året och tände en valborgseld och bara hade riktigt kul ihop. Värmen började komma och jag och mina fina vänner tog många långpromenader och bara snackade. I slutet av månaderna var det dags för bal i Jönköping så det blev många eftermiddagar som spenderades framför Stora Hotellet för att kolla på fina vänner. I maj var det även dags för min lillebror att konfirmeras. Började hjälpa till med profilerna på utbytesstudent.se och såg till att min och många andras profiler kom upp innan jag gav tillbaka jobbet till Oskar i augusti samt att jag gjorde SLEP-testet inför USA. Annars var höjdpunkten under maj månad att jag fick min placering och fick veta vart jag skulle spendera mitt utbytesår: I Macomb i Michigan.
 
Juni
Juni månad var fullsmockad men åh så bra den var! Fortsatte att gå på baler och titta på fina vänner och kunde riktigt känna hur sommaren var på gång. Tog nattdopp i Axamo för att fira Jacobs körkort och hade grillkvällar nere vid Vättern med fina vänner. Slutade andra året på gymnasiet och hade skolavslutning tillsammans med bästa S2D som jag kommer sakna otroligt mycket när jag kommer tillbaka till gymnasiet nästa år! Spenderade första helgen på sommarlovet i Stockholm på PDO tillsammans med 85 andra utbytesstudenter och fick prata utbyte i tre hela dagar. Åkte till ambassaden för att fixa visum samt att jag beställde mina flygbiljetter och annat USA fix. Firade midsommar i stugan med fina vänner efter en dag med jobb och spenderade sedan natten där, sände ut en eldflotte på Vättern, byggde en midsommarstång och bara hade sjukt kul! Spenderade sista dagen i juni på Liseberg tillsammans med grymma utbytesvänner som en kul grej att göra tillsammans innan vi alla åkte iväg.
 
Juli
Första veckan i juli spenderades på Gullbrannafestivalen och precis som vanligt var det en av höjdpunkterna på sommaren! Bodde i tält tillsammans med Sofia och Tilda och spenderade dagarna tillsammans med mina grymmaste vänner, låg på stranden hela dagarna och gick på konserter på nätterna, kan inte bli bättre! Annars kan juli beskrivas med jobb, jobb och jobb. Jobbade mer den här månaden än jag gjorde någon annan månad under min tid på McDonalds men det var helt klart värt det! Gjorde mitt sista jobbpass och fick säga hejdå till alla grymma jobbarkompisar som jag saknar mer än jag trodde att jag skulle göra. Fick in en hel del häng och mys med fina vänner också, blev fler kvällsdopp och även en heldag på Skara Sommarland tillsammans med Jonatan, Oskar, Lydia och Pauline. Åkte med familjen till Öland för en vecka och bodde i husvagn, hängde på stranden och hade bara en mysig vecka med familjen. Fixade det sista inför USA och jag fick även ett paket ifrån USA och min gamla värdfamilj.
 
Augusti
Augusti, månaden då jag flyttade till USA! Men innan dess var det dags för avsked, hade två avskedsfester med vänner och släktingar samt att jag träffade mina närmsta vänner en extra gång för att säga hejdå. Flög själv för första gången och hamnade sedan i USA i en förvirring av språk, kulturkrockar, känslor och tankar. Började med Cross Country vilket fortfarande är det bästa beslutet jag har tagit det här året och åkte tillsammans med världens grymmaste lag iväg på camp där jag lärde känna de människor som nu är mina närmsta vänner här borta. Sprang mitt första race, ramlade på practice och skrapade upp halva benet vilket jag för alltid kommer ha ett ärr från (hihi tror inte jag har visat bild på det innan men nu får ni se hur illa det såg ut), gick på konsert samt hängde med och lärde känna min dåvarande värdfamilj. Provade frozen youghurt för första gången och började lite smått skaffa mig ett socialt liv här borta.
 
September
Spenderade första helgen i september uppe i värdfamiljens stuga up north innan det var dags för mig att börja på High School! Lärde känna massa nytt folk i olika klasser och kom tack vare practices, races and teamdinners närmre flera av mina vänner. Var på YFUs arrival orientation och träffade utbytesstudenter från runtom i världen och även P-J från Sverige som jag inte hade träffat sedan PDO. Fyllde 18 och blev överraskad på Orange Leaf av världens bästa lag, kommer aldrig glömma min 18årsdag tack vare dom! Gick på min första footballgame tillsammans med Katelyn samt gick på audition och kom med i skolans musikal. Fick min första placering under ett race och började så smått komma in i rutinerna här borta i staterna.
 
Oktober
Vi körde fullt ut en sista månad med cross country och det var fullt ös med practice och races. Rehearsals med musikalen började så smått komma igång och jag lärde känna flera fina människor därifrån. Homecomingweek kom tillsammans med spirit week, homecoming game, pep-rally samt homecomingdance och jag bara njöt av hur amerikanskt allt var och vilken High School-spirit alla hade. Bokade biljetter till Hawaii och gick på flera av skolans football-games. Åkte och plockade pumpor med min dåvarande värdfamilj och hade min första konsert med Choir. Fick uppleva äkta Halloween med teamparty, pumpkin carving samt trick or treating. Sista dagen i oktober var även den dagen då jag flyttade ut från min gamla värdfamilj och in till the Valente family.
 
November
Började alltså november månad i min nya värdfamilj. Hade halloweenparty hemma hos min area rep Denise tillsammans med ett gäng härliga utbytesstudenter, hade Gross Olympics tillsammans med bästa laget samt gick på mina sista footballgames i kylan. Bakade chokladbollar till min yearbook klass samt fick julkänslor då min värdmamma satte upp julgranen och resten av julpyntet redan i mitten av november. Åkte till Kalahari och kom för första gången utanför Michigan samt att jag fick fira thanksgiving med min nya värdfamilj och uppleva Black Friday. Hade banquet tillsammans med bästa laget och gick på the midnight premiere av Catching Fire och bara njöt över hur det kändes så himla bra att ha kommit in i en ny värdfamilj.
 
December
En månad då det har gått väldigt mycket upp och ner och då jag har haft min första riktiga hemlängtan sedan jag kom hit. Hade flera konserter och annat skoj med Choir, bland annat en all-nighter, samt att det var fullt upp med rehearsals inför musikalen. Åkte i en limo för första gången, hade julfest med världens bästa lag samt sprang en väldigt massa varv på en tråkig indoor-track. Fick en massa paket hemifrån med godsaker, fick jullov, njöt av allt julfix och firade en äkta amerikansk jul med min finaste värdfamilj och deras släkt. Har hängt med massa vänner och kommit närmre än del nytt folk här borta vilket är väldigt kul, börjar märka vilka vänner som är värda att satsa på och hålla fast vid. Sprang en väldans massa igen och firade sedan nyår tillsammans med fina vänner hemma hos Sarah.

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej jag skulle vilja blogga om din blogg, skulle det vara okej??

Svar: Haha ja men det är klart du får!! :)
Sara Tyngel

2014-01-03 @ 12:12:56
URL: http://mirlindas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0