Fyra månader kvar

Jag har nu varit här i staterna i 204 dagar, och även om jag inte vet än exakt när jag åker hem så blir det i slutet av juni vilket innebär att det är fyra månader kvar. Och den tanken is literally freakin me out.
 
Det här året har gått otroligt mycket upp och ner, jag har haft tuffa månader och jag har haft månader då allt bara har flutit på och känts riktigt bra. Och under de här månaderna har jag växt så otroligt mycket som person, jag har blivit självständigare och jag har även blivit mer säker på mig själv. Jag vet att jag klarar mer än jag tror. Jag har gått igenom att ta steget att faktiskt byta värdfamilj, och tro mig när jag säger att det inte är lika lätt att ta det beslutet som man tror. Jag har gått igenom perioder av hemlängtan, problem med vänner, jag har haft tider då min självkänsla har legat i botten och allt detta har gjort mig till en starkare person.
 
Jag visste redan innan jag åkte att det inte skulle bli lätt, vet inte hur många gånger jag hörde organisationen säga det före avresan. Men det är svårt att förstå innan hur svårt det kan vara ibland. Jag har haft riktig tur, även om jag behövde byta familj så gick det snabbt och problemfritt till skillnad från vad en del andra får vara med om här borta. Och bortsett från slutet av december samt större delen av januari så har jag inte haft några större problem med hemlängtan osv. Men allas år är olika och även om jag inte har haft det lika jobbigt som många andra så har mitt år gått mycket som en berg- och dalbana, har hört det så många gånger men det är faktiskt sant. Det kan vända över en dag och det går upp och ner hela tiden.
 
Att inte ha den tryggheten man har hemma har varit den svåraste biten för mig. Man har inte en familj som man vet alltid finns där för en (även om min nya värdfamilj är underbar, är så otroligt tacksam över allt de har gjort för mig efter att jag hade tre tuffa första månader) och man har inte vännerna som man har känt hela livet och som man vet alltid finns där, som man vet hör av sig och som man kan höra av sig till när som helst om vad som helst. Men det är ju det som är utmaningen med ett utbytesår och som gör att man växer av att vara här borta. Man får stå på egna ben och pressa sig själv utanför sin comfort zone.
 
Jag kan ärligt säga att jag fortfarande kämpar med min comfort zone, varje dag försöker jag vara mer framåt och bli mer lik den person jag är hemma med de vännerna jag har känt i hela mitt liv, men det är inte lätt. Att vara sig själv på ett nytt språk är faktiskt svårare än man tror, bara att skämta som vanligt funkar inte riktigt för man får ut orden i fel ordning och sen sabbar man hela grejen. Men jag blir bättre och bättre på det, jag kommer allt närmre mina vänner här borta och jag är så otroligt taggad på att komma dem ännu närmre och komma ännu mer utanför min comfort zone under de månaderna jag har kvar här.
 
Kan lätt säga att åka iväg på det här året är det bästa jag har gjort, och då har jag ändå våren kvar vilket de flesta säger är den bästa perioden på hela året. Och när jag tittar framåt tror jag faktiskt att det kommer bli så för mig med! Jag har Hawaii, Chicago, Niagarafallen, New York med min riktiga familj, prom, graduation och så mycket annat att se fram emot i vår och jag är så stört taggad på allt! Samtidigt vill jag att tiden ska gå så långsamt som möjligt så jag får chansen att verkligen njuta av de sista månaderna här med min amerikanska familj och mina fina amerikanska vänner.
 
Litet tankeinlägg sådär nu när jag har varit här i sex månader och har fyra kvar. Är du en blivande utbytesstudent och har frågor om något så tveka inte att slänga iväg en kommentar! Pussar!
 
Awkward bild men i alla fall jag på flygplatsen i Göteborg, innan jag hade en aning om allt jag skulle få vara med om under mitt utbytesår på andra sidan Atlanten

Kommentarer
Postat av: Sofia

Hej Sara!

Jag tänkte fråga om Facebook-grupperna du pratade om innan du åkte. Hur blev du medlem i dem? För jag har sökt på grupper på Facebook men jag hittar ingen för nästa år och jag undrar hur du gjorde.

Tack för en inspirerande och bra blogg!

//Sofia

Svar: Jag hittade den gruppen jag är med i via forumet på utbytesstudent.se, vi snackade länge om att göra en facebookgrupp och tillslut tog en tjej tag i det och skapade en. Forumet är inte speciellt aktivt i år men kolla in och se om du hittar något! Ända gruppen jag kan hitta för 14/15 är den här -> https://www.facebook.com/groups/508506579187018/. Kul att du gillar bloggen! Kram!
Sara Tyngel

2014-02-28 @ 23:17:36
Postat av: Emma

Dina inlägg är så bra och hjälpande. Är en blivande utbytesstudent och både jätte taggad men ändå skit skraj. Finns så många "tänk om..!" att jag är helt förvirrad.
Men din blogg är en av de bästa borde du veta.

Svar: Alltså åååh den här kommentaren gjorde min dag, gud vad glad jag blev!
Sara Tyngel

2014-03-02 @ 13:16:40
Postat av: Anonym

Hej jag har en fråga till dig; var det svårt för dig att att börja prata engelska och uttala ord eller var du redan säker på det innan du kom dit?:)

Svar: Att uttala ord och sådär var inte speciellt svårt och min engelska var ganska bra när jag kom hit så jag hade inga större problem med språket. Det som är mest frustrerande när man pratar tycker jag har varit ordförrådet, annars tycker jag inte det har varit så svårt :)
Sara Tyngel

2014-03-02 @ 20:44:10
Postat av: Joanna

Är du rädd för att du inte ska komma in i din nya klass i Sverige eftersom dom har fått två år på sig att bli riktigt tajta..? Din blogg är väldigt inspirerande. Ska själv till usa nu iår och du har verkligen fått mig att kämpa för min dröm. Tack ! <3

Svar: Helt ärligt så har jag inte tänkt på nästa år och den nya klassen över huvud taget, känner att det får lösa sig när det kommer. Känner dessutom två killar i min nya klass så kommer ha någon jag känner sedan innan i alla fall. Ååååh GUD vad glad jag blir, hoppas verkligen att du får ett grymt år! Stor KRAM!
Sara Tyngel

2014-03-06 @ 08:24:45
Postat av: Klara

Hej! Superbra blogg måste jag bara säga. Har följt den nu ett tag och tycker den är jättebra. Ska själv åka hösten 2015 och är som någon sa i en kommentar här ovan att jag är både jättetaggad och skitskraj samtidigt. Men din blogg har hjälpt mig en del, vet nu mer hur det verkligen är att vara där, och hoppas att jag ser året från ett realistiskt perspektiv och inte romantiserar det för mycket så att jag får en chock när jag kommer dit.
Tack för en bra blogg!
Ha de bra!

2014-03-15 @ 12:21:45
Postat av: Klara

Hej! Superbra blogg måste jag bara säga. Har följt den nu ett tag och tycker den är jättebra. Ska själv åka hösten 2015 och är som någon sa i en kommentar här ovan att jag är både jättetaggad och skitskraj samtidigt. Men din blogg har hjälpt mig en del, vet nu mer hur det verkligen är att vara där, och hoppas att jag ser året från ett realistiskt perspektiv och inte romantiserar det för mycket så att jag får en chock när jag kommer dit.
Tack för en bra blogg!
Ha de bra!

Svar: Omg gud vad glad jag blir!! Så glad att jag kan inspirera dig att åka och att jag kan hjälpa dig inför ditt år, det jag hoppas göra med min blogg. Hör av dig om du undrar något inför året, stor kram!
Sara Tyngel

2014-03-15 @ 12:21:46

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0