Frågor och Svar

Här kommer svar på några frågor, ledsen att det har tagit lite tid att få upp svaren för dom! Fråga på om det är något mer ni undrar över!
 
Hejsan! jättebra blogg :) Jag ska också till Michigan nästa år, ska bli så kul! Jag har en fråga om Hawaii-resan, hur mycket kostade den ungefär? skulle verkligen vilja åka dit nästa år! Förresten är du nöjd med YFU, jag åker också med dom :))
Åh vad kul att du gillar min blogg, och gud vad kul att du också ska till Michigan! Vart i Michigan ska du?? Hawaii resan kostar $1100 i programavgift och sedan får man lägga på flygbiljetten på det, hur dyr den blir beror såklart på bolag och vart i USA man bor men för mig gick den på $1400. Jag är verkligen helnöjd med YFU, både det arbetet de har gjort i Sverige och här i USA. Tycker dom har gjort ett jättebra jobb när det gällde mitt värdfamiljsbyte och allting!
 
Vad är det som du är trött på med skolsystemet? Jag ska åka på utbytesår nu till sommaren och är lite nyfiken på vad det är som skiljer USAs skola mot Sveriges och varför du längtar tillbaka till det svenska systemet? Kram
Alltså tycker snarare det är svårare att hitta likheter än skillnader när det gäller skolsystemen i Sverige och USA, är inte mycket som är likt. Det som jag är trött på är att man har ingen frihet eller eget ansvar alls i skolan, man blir behandlad som ett litet barn som inte begriper någonting och allting är så stört strikt hela tiden. Är trött på hur de ger läxor från en dag till den andra, att man bara har tre dagar på sig att skriva uppsatser, att man inte får lämna skolområdet på hela dagen, hur de har vakter i korridorerna som frågar vad man gör där så fort man ska gå på toa, att man måste ha ett himla pass med sig så fort man ska på toaletten och jaa, jag kan rabbla hur länge som helst. Som 18-åring och alltså sedd som vuxen hemma i Sverige är det en del som är riktigt frustrerande här borta. Men ja det jag saknar mest är att man i svenska skolan i alla fall få ta eget ansvar med sitt arbete, lärarna behandlar en inte som en treåring som inte förstår någonting utan man kan faktiskt ha en riktigt diskussion och man får ifrågasätta det lärarna säger. Saknar hur arbetet och lektionerna i svenska skolan fungerar också. Men som sagt älskar jag allt som är runt High School, school spirit, sports, dances osv osv, är bara själva skolsystemet som stör mig.
 
Hej! 
Undrar bara hur mycket hawaii resan kostar, för skall också åka med YFU och vill verkligen verkligen åka på hawaii resan, men är rädd att jag inte kommer ha råd. 
Superbra blogg förresten!
Kul att du ska iväg som utbytesstudent och gud vad kul att du gillar bloggen! Själva programavgiften med BELO går på $1100 och sedan får man lägga på flygbiljett på det, hur mycket den kostar beror på bolag och vart i USA man bor.

Kommentarer
Postat av: emelie

Tack för svaret! Jag ska till en liten stad som heter Grand Blanc, ca 1 timme från Detroit, är det i närheten till vart du bor? :)

Svar: Åh nice! Det är typ en timme från Macomb där jag bor :)
Sara Tyngel

2014-04-11 @ 23:02:15
URL: http://emelieintheus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0