Day 5 - Pearl Harbor

Tidig morgon då vi efter frukost hoppade på bussarna och åkte ut till Pearl Harbor. En annan av mina favoritdagar faktiskt, så stört intressant dag!

När vi kom fram delades vi upp i två grupper, och min grupp fick börja med att hjälpa till att städa på USS Missouri. Vi fick torka relingen på skeppet med trasor och lite sådär, inte särskilt jobbigt alltså och det gick ganska fort. När vi var klara var det vår tur att få en rundtur av båten, både uppe på däck samt nere bland hytterna och i köket och sådär. Utrustningen och allting var från andra världskriget och det var riktigt häftigt att se, tror du hade älskat det pappa!

Efter rundturen åkte vi ut från hamnen för att käka lunch. Ja, Marthe (Norway), Beate (Denmark), Casper (Denmark) och Johann (Germany) bestämde oss för att gå till Taco Bell, skickade en bild till Haley då Taco Bell in Hawaii literally is two paradises in one. Love Taco Bell!

Efter lunch åkte vi tillbaka till hamnen för att åka ut till the USS Arizona memorial. Vi började med att se en film med klipp från attacken och sedan åkte vi med båt ut till the actual memorial. Skeppet ligger kvar på samma ställe som det sjönk och man har byggt ett memorial ovanför skeppet så man kan se ner i det. Olja läcker fortfarande upp från det och tillsammans med skeppet ligger större delen av Arizonas besättning då de flesta inte hann komma upp på däck när båten blev attackerad. I efterhand har även en del av dem som överlevde valt att få sin aska placerad på båten för att få vara tillsammans med resten av besättningen.

Efter lite tid att gå runt i souvenir shoppen osv åkte vi tillbaka till hotellet där vi fick free time. Var på stranden ett tag men då det var riktigt molnigt gick jag, Marthe och Casper i stället tillbaka till hotellet för att träna lite på gymmet. Duschade och sedan var det dags för dinner på ett annat hotell i närheten. Efter det fick vi vår sista free time in Waikiki och jag gick då runt med Marthe och Casper. Vi köpte Hawaii skjortor och lite annat och vi hann även med att sitta vi stranden och käka både frozen yoghurt (min deal med Casper, jag tränar på gymmet om vi käkar frozen yoghurt) och dricka Starbucks.

Här kommer bilder från dagen. Först från USS Missouri och sedan från USS Arizona memorial.