Roliga frågor om Sverige

Som utbytesstudent får man en hel del frågor från folk, det är något man helt klart får räkna med. Dom flesta är normala frågor om skillnader och hur saker fungerar i Sverige men sedan får man ibland de där frågorna som gör att man undrar om de skämtar eller verkligen är seriösa. En av de vanligaste frågorna man får som det inte är något konstigt med men som ändå känns lite tråkigt att det är det första de vill veta om Sverige är när man får börja dricka alkohol. När de får veta att åldersgränsen är 18 plus att vi får betalt för att gå i skolan (får alltid roligaste reaktionerna när jag berättar det haha!) så vill ganska många flytta till Sverige.
 
Här har ni några roliga frågor jag har fått under min tid här som i alla fall jag har tyckt var kul:
- Är Sverige typ torrt som en öken eller regnar det där också?
- Men ni pratar engelska i Sverige va?
- Va? Finns det ett språk som heter svenska?
- Pratar du tyska?
- Har ni iPhones i Sverige? För ni använder väl mobiltelefoner?
- Är jag den första svarta människan du har pratat med? Eller har ni svarta människor i Sverige också?
- Erkänn att jag är den svartaste människan du någonsin har träffat?
 
Dom två sista fick mig verkligen att börja skratta något brutalt, fick frågorna av en tjej och en kille i min engelskaklass vid två olika tillfällen. Båda är svarta och då de är seniors är de 17 eller 18 år gamla, känns som man borde ha lite bättre koll på det där då. Annars så har de flesta frågorna varit hyffsat normala och de verkar ha ganska bra koll på vart Sverige ligger och sådär i alla fall, även om amerikanarna blandar ihop Sverige och Schweiz hela tiden. De blir även väldigt förvånade över att jag känner till amerikansk musik och amerikanska filmer, de har ju vår musik här så varför skulle vi då inte ha deras?
 
En annan vanlig fråga är om jag tycker att det känns konstigt att åka på höger sida av vägen för jag är väl van vid att åka på vänster? Får då förklara att precis som hela Europa inte pratar tyska (vilket en del här tror) så är det bara England och inte resten av Europa som kör på vänster sida av vägen. De tänker lätt större delen av Europa som ett land där alla gör likadant typ, men annars har de flesta bättre koll på Sverige än vad jag förväntade mig faktiskt. Kul att spela med när man får en del konstiga frågor, går alltid lura i folk lite nya saker. Har dock än så länge inte fått frågan ifall vi har isbjörnar i Sverige, var nästan lite taggad på den frågan så hoppas den kommer!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0