Klädstil bland amerikanska ungdomar

En stor skillnad mellan amerikanska och svenska tonåringar är hur man klär sig, framför allt i skolan men även om man träffas utanför. Dels så har ju skolan en dresscode som man måste följa men den är inte så farlig utan går att följa den och ändå klä sig ungefär som jag skulle ha gjort om jag var hemma i Sverige. Det gäller bara att ha shorts som går nedanför fingertopparna, täcka axlarna och inte ha på sig något transparent i princip, den är egentligen lite mer komplicerad men det är väl det viktigaste.
 
Men amerikanare är sjukt nedklädda (eller vad man nu ska kalla det) i skolan. Mjukisbyxor och tjocktröjor är det som gäller. Händer att en del tjejer i mitt lag kan ha samma kläder på sig i skolan som de sedan har på practice, alltså springshorts och en t-shirt. På ett sätt är det skönt att man inte har något press angående hur man ska se ut här borta men samtidigt är det sjukt tråkigt att alla tjejer går runt i yogapants eller mjukisbyxor och att alla killar går runt i basketshorts. Finns självklart en del som går klädda som vi gör i Sverige också (tack och lov, annars hade jag stuckit ut alldeles för mycket) men majoriteten gör inte det.
 
Kommer ni ihåg för ca 4 år sedan när man gick runt i tights och för korta tröjor som inte täckte rumpan ordentligt? Det är högsta modet här just nu! Den typiska amerikanska tjejen har på sig yogapants, mjukisbyxor eller tights tillsammans med en crewneck eller Dakota t-shirt. Den typiska killen har på sig baksetshorts och en t-shirts, ofta med tryck från antingen något av Detroits lag eller från en av skolans sporter. Utsvängda jeans och cowboyboots finns det också en del av även här uppe i norr.
 
Det är ju inte så att amerikanare inte har möjligheten att se snygga ut i skolan, USA är ju liksom landet av shopping! Dom gör det bara inte av någon anledning. Men det är bara när det gäller kläder, de är väldigt fixade när det gäller smink och hår osv. Men ja, saknar nästan modet hemma i Sverige lite. Får se hur lång tid det tar innan jag känner mig amerikaniserad nog att ha på mig mjukisbyxor i skolan, känns som det kommer ta ett tag alltså!
 
För att vara moderiktig här borta ska du alltså bära något av dessa plagg. Kan säga att jag inte har visat mig i skolan i något av det än så länge och tvivlar faktiskt på om jag någonsin kommer göra det ;)

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Haha men usch, utsvängda jeans och cowboyboots är väl nåt av det fulaste!

Svar: Hahaha jag veeet, så stört fult verkligen!!
Sara Tyngel

2013-10-01 @ 14:39:50
URL: http://nathalieds.devote.se
Postat av: Sofia

Man skulle ju kunna tänka sig att alla är så fancy pancy i Usa, men inte det nä haha.

Hursomhelst har jag en fråga; brukade du springa mycket hemma innan du åkte iväg? För du verkar vara grym på xc! Och en till fråga; var du tvungen att "kvala" in för att komma med i laget?

Din blogg är superbra och du inspirerar verkligen mig att åka!

2013-10-01 @ 20:19:47
Postat av: Fanny

Haha, du har inte sett några i pyjamasbyxor då?? Det är tydligen också rätt modernt (don't get it) bootsen dock tycker jag inte det är något fel på ;)

Svar: Haha faktum är att jag har det, är inte så vanligt dock men själva grejen att folk har pyjamasbyxor i skolan är ju bara stööört!! Haha nej det är väl inte det värsta dom har på sig i alla fall ;)
Sara Tyngel

2013-10-02 @ 15:52:11

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0