Några frågor med Några svar

Tänkte svara på några frågor jag fick in i veckan. Nästa vecka tänkte jag dra igång en frågestund så ladda gärna upp med frågor som ni vill ha svar på och passa på att ställa dom då!
 
Hej!
Jag ska åka med YfU nästa år och har en fråga, var du bra på engelska innan du åkte? och hur var det engelska testet som man gör när man kommer fram? Riktigt bra blogg! :)
Engelska var mitt bästa ämne i skolan så jag var väl helt okej på det kan jag ju säga, men språket är ingenting du behöver oroa dig för. Svenskar är över lag riktigt duktiga på engelska om man jämför med andra länder och du kommer ju hit för att utvecklas, eller hur? Engelska testet gör du innan du åker, det kallas för SLEP test och du hittar ett inlägg om det HÄR. Men för att svara din fråga så var det nästan löjligt lätt faktiskt! Åh, tack så mycket!! :)
 
Hej!
Jag har börjat fundera på att åka som utbytesstudent till USA efter tvåan (precis som alla andra haha) men har lite frågor som jag undrar om du skulle kunna svara på..
1. Hur pass bra behöver man vara på engelska innan man åker? Vad förväntas man kunna i engelska?
2. Gör man någon test eller liknande för att få åka som utbytesstudent?
3. Det man får betala för själva utbytet och resan, får man "tillbaka" mycket av det? I form av typ resor, saker osv.
4. Läste du på mycket om landet innan, om typ proms osv, eller lär man sig sånt när man väl är där? Tack!
1. Organisationerna kräver bara att du har ett E i engelska för att du ska få åka och genom att vara svensk och ha haft så pass mycket engelska som vi har i skolan så klarar man sig fint. En del som kommer från till exempel asiatiska länder kan inget alls så vi har en stor fördel!
2. Man gör ett engelskatest kallat SLEP-test om man ska till USA samt att man går på en intervju men annars är det inget speciellt test man måste göra.
3. Det ingår inga resor i ditt värdland om det är det du menar och om resan till och från värdlandet ingår beror på organisation. Vet inte riktigt vad du menar med saker, man ju inte direkt några grejer för det man betalar och det mesta går ju till saker man inte direkt kanske märker av men saker du får tillbaka är ju support och orientations. Kolla på organisationens hemsida för att se specifikt vad pengarna går till.
4. Jag nördade bloggar i flera år innan jag åkte och det är därifrån jag har lärt mig mycket om till exempel prom och liknande. Men man lär sig hur saker går till när man väl är här, varje skola och delstat gör ju saker olika så jag ställer frågor till mina kompisar ofta när det gäller event i skolan, lagar eller högtider. Man är ju här för att lära sig om sånt!
 
Hej! Jag har en liten fråga som jag funderat på länge. Är det verkligen som i alla chick flicks filmer om high school i usa? Kanske låter fånigt men är det verkligen som i filmerna typ att sport fånarna klankar ner på ''töntarna''? skulle vara tacksam för svar. Skulle vara roligt och veta!
Vi har ju helt klart grupper på skolan och ofta är det så att de man umgås med håller på med samma sport eller är med i samma klubb då det är där man lättast lär känna folk men nej, sportfånarna klankar inte ner på töntarna. Det är ganska kul under lunchen för då syns grupperna väldigt tydligt vid borden, dom populära (inte bara footballplayers), sen har vi töntarna och sen alla bord med oss som ligger där mittimellan. Så ja, grupperna finns men det är ju inte direkt som på film och de flesta (typ jag) har kompisar från flera olika grupper. 

Kommentarer
Postat av: amanda

Duvet på det där brevet, vad exakt är det man ska skriva? :D <3

Svar: Du får instruktioner från din organisation exakt med vad de tycker du ska ha med. Men typ info om dig själv, varför du vill åka som utbytesstudent, vad du har för intressen osv :)
Sara Tyngel

2013-11-24 @ 14:05:34

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0