Finansiera ditt utbytesår

Som de flesta av er läsare säkert vet vid det här laget så ska jag betala hela organisationsavgiften plus lite andra avgifter för mitt år själv. Jag har nu bara 5 000kr kvar innan organisationsavgiften är klar! Är så sjukt stolt över mig själv för att jag har lyckats få ihop så otroligt mycket pengar! Jag ska trots detta fortsätta jobba lite i sommar för att få ihop till extra att använda under året.
 
Då jag inte har gett ut bloggadressen till mina vänner än (men jag vet att en del av er har hittat hit ändå! ;) ) så gissar jag på att majoriteten av er bloggläsare är blivande utbytesstudenter, och jag tänkte därför ge lite spartips för er som måste betala hela eller delar av erat år själva. Jag har själv lyckats få ihop till min dröm, och jag hoppas att ni inte låter er hindras bara på grund av den höga kostnaden! Hoppas ni uppskattar inlägget och får lite pepp att själva spara ihop pengar inför ert år!
 
Skaffa ett speciellt sparkonto
Ha ett konto som du själv har koll på dit du för över alla de pengar som du sparar inför ditt år. Ligger de på ditt vanliga konto är det lätt att pengarna går till något annat, och det är svårare att hålla koll på hur mycket pengar du har fått ihop.
 
Skaffa ett jobb
Är det så att du ska få ihop en lite störra summa, till exempel fickpengarna eller hela avgiften, så är det tyvärr väldigt svårt utan ett jobb! Kanske kan du jobba extra på dina föräldrars jobb på loven? Eller har du någon annan släkting, vän till familjen som du kan jobba extra hos? Om inte, sök jobb! Antingen sommarjobb eller extrajobb, eller varför inte satsa på både och? Jag har jobbat på McDonalds i snart ett år nu, och innan dess jobbade jag extra hos min pappa på loven. All lön går direkt till mitt USA konto, så allting används till USA!
 
Spara studie/barnbidrag
Spara pengar från ditt studie/barnbidrag. Genom att lägga undan några hundralappar varje månad kan man få ihop en ganska stor summa i slutändan. Genom att dra in på en del saker som fika och schopping går det att leva på runt 400 kr i månaden om man vill! (ja, jag lever på ca 400kr i månaden. man vänjer sig, det gäller att prioritera helt enkelt!)
 
Hjälp till hemma
Kolla med dina föräldrar om det finns något som de behöver hjälp med och som du kan få betalt för. För två sommrar sedan skulle vi måla om garaget samt grunden på huset, och genom att hjälpa till fick jag några hundralappar som mamma och papap förde över till mitt USA konto. Kanske har dina föräldrar något liknande projekt på gång? Eller kan du få betalt för att städa hela huset? Kolla även med grannar och vänner till familjen om någon kanske behöver barnvakt, klippt gräsmatta eller liknande.
 
Önska dig pengar i julklapp och födelsedagspresent
Önska dig pengar insatta på ditt USA konto i julklapp och när du fyller år. Du kanske får dra in på några andra önskningar, men vad är chansen till att få åka till USA mot så mycket annat?
 
Stipendier
Sök stipendier! Finns så otroligt många fonder som man kan söka till när man ska iväg på utbyte. Jag har ett dokument med fonder som jag har sökt och som jag vet att man kan söka, och jag tänker att jag sätter ihop ett annat inlägg med tips på fonder om det är någon som tycker att det skulle vara intressant.
 
Ett tips är att ni ansöker inför året så tidigt som möjligt. De flesta organisationer använder sig av avbetalningar, och det är då ganska skönt att ha lång tid på sig att få ihop pengarna mellan varje inbetalning. Men är du sent  och jobbar hårt ska det inte vara något problem heller!
 
Tänk på att inget du gör är för litet. Flera småsummor kan i slutändan bli något stort! Bara fantasin sätter gränser egentligen!
 
Låt inte pengar få stå i vägen för att uppfylla din dröm, det går om man vill!

Kommentarer
Postat av: Emma

Du är såååå duktig Sara!!!

Svar: Nämen taaack, va snäll du är! :D kan dock inte säga detsamma om dig, uppdatera bloggen kvinna!! haha nej jag skojar bara, men saknar din uppdatering tjejen! :D
Sara Tyngel

2013-03-06 @ 18:39:55
URL: http://americaemma.blogg.se
Postat av: Emelie

lägg jättegärna upp alla fonder!! vill så grymt gärna åka men vet inte hur jag ska finansiera det och jag har letat efter stipendier överallt :(
helt grymt jobbat av dig också som tjänat ihop allt själv!! :)

Svar: det ska jag absolut fixa! :D det går bara man vill, kämpa på!! tack så mycket!
Sara Tyngel

2013-03-09 @ 16:56:38

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0