A Question with an Answer

Hej! Är det väldigt viktigt att vara social och öppen om man åker iväg ett år? jättebra blogg:)
Det här är en sak som jag vet att folk oroar sig över i princip lika mycket som språket så tänkte att jag skriver ett ordentligt svar på den frågan också.
 
Först måste jag ju bara säga tack, kul att du gillar bloggen! Och till det här med om man måste vara social och öppen, kan ju helt klart säga att det hjälper om man är social! I början kommer alla komma fram till dig bara för att du är utbytesstudent och ställa massa frågor och sådär och det gäller att ta vara på den tiden, för snart är det inte lika intressant att ställa frågor om Sverige längre. Och det är då det gäller att börja kämpa själv, och då måste man även vara social och våga ta för sig och prata med folk. Kan erkänna att jag är ganska dålig på det här, det är nämligen mycket svårare att vara sig själv på ett annat språk i början innan man blir bekväm med det men det har blivit mycket bättre nu. Men jag måste fortfarande tänka på att vara social och snacka med folk i klasser osv, pratar man inte kommer folk tappa intresset och då har du förlorat chansen att lära känna kompisar.
 
Men självklart behöver du inte vara världens socialaste person, många som åker hit är blyga och gör utbytesåret som en grej för att pressa sig själva utanför sin comfort zone och på så sätt utmana sig själva. Hemma har man sina vänner och de hör av sig om det är något som händer och de vet hur du är och fungerar, men här borta har man inte det. Man måste själv se till att prata och skaffa kompisar, man måste bjuda in sig själv och fråga folk om de vill hitta på saker och efter ett tag börjar man hitta vänner som smsar om det händer något osv. Men man måste jobba för att komma dit. Jag jobbar fortfarande på det! Ibland blir jag trött på mig själv för att jag inte är samma sociala jag som jag brukar vara hemma men det blir bättre med tiden.
 
Så för att sammanfatta ett svar på frågan, NEJ man måste inte vara social och öppen för att åka som utbytesstudent men det är ju helt klart en fördel som kommer göra det lättare att hitta vänner här på andra sidan atlanten. Sen är ju amerikanare väldigt framåt och sociala så som svensk är det viktigt att inte jämföra sig med dom och känna sig tråkig, vi är ju trots allt från lilla landet lagom!
 
Ber så hemskt mycket om ursäkt för min svenska som antagligen är kass och jag känner att grammatiken i det här inlägget inte direkt är på topp. Men så blir det när man pratar och tänker på engelska hela dagarna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0