Frågor och Svar

Fick några frågor från en läsare som heter Anna som jag tänkte svara på. Älskar att svara på frågor, så undrar ni över något är det bara att fråga!
 

hejhej! Jag googlade på utbytesstudentbloggar för 13/14 för vill vara med liksom från början! Jag är 97a och går i 9an nu och vill åka till USA efter ettan på gymnasiet, så nu gäller det bara att stor-spara! :) vilka åker du med? :)

Jag åker med YFU, Youth For Understanding. Är än så länge jättenöjd och kan verkligen rekomendera dem!

 

vad jobbar du med? det finns ju inte många jobb som tar in en 15åring, men kan en 16åring? så får väl hitta någonstans att tjäna lite pengar! :)

Jag jobbar faktiskt på McDonalds. Inte världens roligaste jobb, men man kan bestämma själv hur mycket man vill jobba och man får ju pengar. Fick det jobbet i April, så har inte jobbat där så jättelänge. Precis som du skriver är det ganska svårt att få jobb som 15 åring, men när du blir 16 kan du jobba i princip var som helst. Men innan jag fick jobbet på donken så tjänade jag ihop pengar på annat sätt. Jag har turen att ha en pappa som är egenföretagare, vilket gjorde att jag kunde jobba hos honom på loven för att få ihop extrapengar. Jobbade lite där nu i somras med när jag inte hade så många tider på jobbet. Sen kan man ju alltid sitta barnvakt, hjälpa till hemma (jag fick pengar för att hjälpa till att måla garaget) osv. Finns hur mycket som helst att göra egentligen, det gäller bara att hitta saker! Sen får man inte tänka att någon summa är för liten. Även om du bara får 200kr för en sak, så tänk på att många små summor blir tillslut en stor.

 

För er som inte visste det ska jag betala hela organisationsavgiften själv, plus lite andra utgifter. Mina föräldrar kommer stå för fickpengarna i USA och kommer stå för lite saker nu innan också, typ som nytt pass. Men det är därför jag försöker jobba så mycket som möjligt, det är en del att få ihop!

 

varför ska de ha bilder på typ dig och dina kompisar och sånt? :o :)

Det är för värdfamiljens skull. Bilder på dig säger mycket om hur du är som person. Det står hela tiden i instruktionerna att det är viktigt att LE på alla bilder, för att du ska se så öppen och glad ut som möjligt. Sen behöver det inte heller vara på mig och mina kompisar, utan det ska vara bilder på mig, mina vänner och min familj. Så vill man kan man ju ta bilder på bara sig själv och familjen. Risken är väll då att man framstår som en otroligt familjekär person som inte har några vänner. Kan lägga upp de bilderna jag har valt att skicka med sen. 

 

Hoppas du är nöjd med svaren! Och som sagt, fortsätt ställa frågor! 

 


Kommentarer
Postat av: anna litborn

ja, absolut :D

haha, jag ställer några till då ;)

hur mycket har du typ räknat ihop att det blir med YFU? för jag har nog tänkt att åka med Explorius eller typ AFS, men AFS är lite dyrare så vet ju inte om det är att mer ingår eller om det bara är liksom... dyrare?

Hur länge har du sparat nu och ungefär hur mycket har du? :)

2012-09-29 @ 11:19:56
URL: http://alitborn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0